Graphiks

Fchoes of Fake News

Facebook Downs Assets Linked to
Deceptive Websites Run from
Separatist-Held Ukraine,

First Reported by Die Welt and Netzpolitik

Ben Nimmo, Léa Ronzaud and C. Shawn Eib

01.2021 Takedowns



~choes of Fake News

Facebook Downs Assets Linked to Deceptive Websites Run from
Separatist-Held Ukraine, First Reported by Die Welt and Netzpolitik

Executive Summary

On January 12, Facebook announced that it had taken down a cluster of accounts, pages and
groups that were tied to a network of fake “news” websites across Europe and Central Asia. The
websites were routinely pro-Kremlin, anti-Ukraine and anti-Western, and were linked to individuals
in Russian-occupied areas of Ukraine.

As it announced the takedown as part of its monthly update on influence operations, Facebook
said, “The people behind this deceptive campaign used fake accounts to manage Pages and
Groups, drive people to off-platform domains masquerading as independent news entities in
countries they targeted, and comment to make their posts seem more popular than they were.
Each Page had an accompanying domain and posted content hosted on these websites. It
appears that the network accelerated its activity in 2020 and some of its content was re-printed
by media organizations in Germany and Russia, including Sputnik Germany ... Although the people
behind this activity attempted to conceal their identities, our investigation found links to
individuals in the Luhansk region in Ukraine and those associated with Borotba, a political group
in Ukraine.”

The operation was based around a network of websites; some of these were exposed by a joint
report by German outlets Netzpolitik.org and Die Welt in December. That report linked the network
to a Crimea-based pro-Kremlin outlet called News-Front, which has already been banned from
Facebook and YouTube, but there is insufficient open-source evidence to confirm this attribution
with confidence. Available digital traces led to individuals in separatist-held Ukraine, especially the
Luhansk region; the organization behind them remains unknown. Facebook also highlighted
individuals with links to Borotba, a Marxist organization that originated in Odessa, Ukraine.

The websites worked in English, German, Russian, French, Spanish and Hungarian. Some of their
content was copied from bona fide news outlets, while other articles appear to have been original.
The original content praised Russia and its allies and attacked its critics, both foreign and
domestic. Many of its claims were false, including the accusation that the United States had
released COVID-19 from a secret lab in Ukraine, that Ukraine was exporting
radiation-contaminated wheat to Europe, and that Russian opposition leader and poisoning victim
Alexei Navalny was a CIA operative.

Graphiks
1


https://about.fb.com/news/2021/01/decemeber-2020-coordinated-inauthentic-behavior-report/
https://about.fb.com/news/2021/01/decemeber-2020-coordinated-inauthentic-behavior-report/
https://netzpolitik.org/2020/russian-disinformation-the-network-of-fake-foreign-media/
https://www.welt.de/politik/deutschland/plus222016748/Desinformation-Hamburgs-guter-Name-Russlands-dreiste-Luegen.html
https://about.fb.com/news/2020/05/april-cib-report/
https://twitter.com/mfa_russia/status/1263393806415773696?lang=en
https://www.workers.org/2014/10/16569/
http://www.borotba.su/category/novosti-borby/

The network used its assets on Facebook, Instagram and Twitter to promote its content, but its
activity does not seem to have borne fruit. Most of the network’s posts gained a handful of
engagements, if any. One Facebook page had 7,000 followers, none of the others had over 5,000,
and half of them had under 1,000. In the Western countries whose languages it used, the
operation seems to have had almost no impact.

Instead, its main amplification came from apparently unaffiliated Russian-language websites that
cited the fake articles as if they came from “Western media.” As such, the network of websites
appears to have been a disinformation laundromat. Whether by accident or design, its main
effect, such as it was, was to insert false stories about Kremlin critics, and defense of Kremlin
narratives, into the Russian-language space by pretending that they came from Western outlets.
The operation was based in Ukraine, but its main audience appears to have been in Russia.

The Takedown Set

The set that Facebook took down consisted of 23 accounts, 25 pages, 11 groups and 19
Instagram accounts. The pages largely posed as news outlets, each focused on a different
country. In Russian, three of them used the title “9x0” (echo) plus a country name - Moldova,
Kazakhstan and Kyrgyzstan. Other pages focused on Ukraine, Crimea and Belarus, while still
others dealt with Germany, the UK and Ukraine.

Some of the pages had such small followings that they did not have to show the location of their
administrators under Facebook’'s page transparency settings. Those that did showed admins in
Ukraine and Moldova, even if the pages were focused on other countries.

Page Transparency b 4 Page Transparency ¥
Page Information for 3xo Kasaxcrana © Page Information for 3xo Kbiprbiactava ©
3xo KasaxcraHa 3xo KbipreizcraHa
News & Media Website News & Media Website
Page History @ Page History @
h Page created - 9xo KaszaxcTaHa ‘ﬂ Page created - 3xo Kbipreiactada
December 3, 2018 April 12, 2019
People Who Manage This Page © People Who Manage This Page @
(-] Primary country/region location for people who manage this () Primary countryfregion location for people who manage this
Page includes: Page includes:
Ukraine {3) Ukraine (4)
Meldova (1) Moldova (1)

Page transparency for the pages 9xo KasaxcTtaHa (echo of Kazakhstan, left) and 9xo KbiprbiacTaHa
(echo of Kyrgyzstan, right), showing the admin locations.

Graphiks
2



The Facebook accounts primarily claimed locations in Chisinau (Moldova), Kyiv (Ukraine),
Moscow, and Luhansk (Ukraine). Some of these accounts displayed signs of inauthenticity.

Breakdown of Facebook accounts by location

Molgova Lugansk, Ukraine
4 8% 14 3%
n/a '
4 8%
Toronto, Canada
4.8%
Simferopol, Crimea Kyiv, Ukraine
9.5% '

14.3%

Moscow, Russia

Chisinau, Moldova 143%
23.8% Bender, Moldova
4 8%

Biskhek, Kyrgyzstan

4 8%

Breakdown of accounts by declared location.

In many cases, profile pictures used by these accounts were simply taken from somewhere else
on the Internet, making their inauthentic nature easy to suspect with a simple reverse-image
search.

Graphiks
3



ﬁ Hacrtsa CepreesHa updated his profile picture n Cem&H MeaHoB updated his profile picture
iy 2 (5 luly 23 - @
h

At least two assets with different names updated the same profile picture on July 23, 2020.

About 497 results (0.90 seconds)

Image size:
292 x 378

Find other sizes of this image:
All sizes - Small

AneHa 'peuka

Example of profile pictures taken from the Internet.

Graphiks
4



Becb mup Byger Haw! (3aebsnos A.)

Mraxariu CCCP (1917:1941)

195/327 = oe

Image of a Soviet drawing that reads
"The whole world will be ours".

The Facebook pages had small followings and primarily served as website amplifiers: each page
shared nothing but articles from the website with which it was associated. This typically produced
poor results: most of the posts that Graphika reviewed had under a dozen engagements (likes,
replies or shares), and many had none at all. Two of the websites had equivalent accounts on
Twitter: @pravdorubmd (136 followers) and @courrierparisil (0 followers). Neither achieved viral
impact, and again, their sole activity consisted of tweeting links to the associated websites.

The behavior is important because it indicates the operation’s concept: the websites were the
main vector for seeding content, and the accounts it ran on Facebook and Twitter were
secondary amplifiers designed to draw attention to the websites, without much apparent
success.

Graphiks
5


https://web.archive.org/web/20210110095827/https://twitter.com/pravdorubmd
https://web.archive.org/web/20210110152602/https://twitter.com/courrierparisi1

Websites

The websites themselves each claimed to be independent, and the operators appear to have tried
to mask the connections between them: all the most recent sites used privacy protection options
at registration. However, multiple indicators showed the links between them, including
registration email addresses, IP addresses, admins, redirects, Google Analytics codes and
Adsense trackers.

E Cﬁgi’_‘_lTAL NEWS

TH
s B .

] JX0 KA3AXCTAHA

Abendlich Hamburg

“ Szeged Hirek

XPOHUKA Hoean AnbTepHaTuBa

MPOMCLUECTBUMA

: tarde-republicanal.]es
NEWS
esrepublical.]es

European group of action: 1 £\ TRIBUNO Admin,
"Ecology and Peace” | &2 POPOLARE | P | mm

Redirects to c F

COURRIER PARISIEN

MASSMEDIAPZ!

Google Adsense

BE4YIPHA

WHULIMATUBA “9 MAR” ' sYKPATHA

((, CTtonuyHbie
HOBOCTH

Diagram of some of the connections between the sites (there were more), showing how it was possible to
pivot from one site to find others in the network. Some of the websites were taken offline after the Die Welt /
Netzpolitik report, and not all were archived first; they are represented by their URLs rather than their logos.

Almost all the websites featured the same email address for either registrar or admin; the few
which did not were connected to the rest by the websites’ IP addresses, Google Analytics or
Adsense accounts. That email led to an individual who gave an address in Luhansk, Ukraine; the
Die Welt / Netzpolitik report named him as “Maxim G.” Graphika confirmed his details, but will not
publish them here. The Die Welt / Netzpolitik reporters interviewed him; he claimed to be simply a
web designer who had “nothing to do with the content” but had been paid to set up the sites.

The websites fell into three thematic clusters. One focused on former-Soviet states and operated

in Russian: the countries targeted included Kyrgyzstan, Kazakhstan, Moldova and Belarus. These
primarily posted apparently original content. A second focused on other European countries, and

Graphiks
6



posted in a language appropriate to each: English, French, German, Spanish, Italian, Turkish and
Hungarian. Some were taken down after the Die Welt / Netzpolitik report, and left almost no trace
of their content, leaving little scope for analysis; others appear to have been abandoned before
they developed a coherent publishing pattern. Those which remained online primarily posted
content copied from authentic sites, with a handful of apparently authored posts slipped in
between.

Both these clusters were essentially geopolitical in nature, and the stories they planted promoted
pro-Russian and anti-Western narratives. The third, smallest cluster consisted of diverse, mainly
Russian-language pages. One focused on traffic accidents, for example, while a second
aggregated other Russian news portals, and a third concerned the Soviet victory in World War 1.
One site with the same admin and IP address as many of the other accounts in this network had
not been fully set up, and largely featured stock Latin texts.

Russian-Language Output

The Russian-language sites primarily served up apparently original texts that praised Russia and
its allies and criticized its perceived rivals. For example, the website pravdorub.md, focused on
Moldova, routinely posted articles that were critical of pro-EU President Maia Sandu and
supportive of her pro-Russian opponents. As of January 7, 2021, recent articles included an
accusation that Sandu’'s government was spending at record speed, allegations of corruption
against the Secretary General of her party, a claim that she was to blame for Moldova’s political
crisis, and a report on Kremlin spokesman Dmitriy Peskov mocking Sandu for her desire to see
Russian troops withdrawn from the breakaway region of Transnistria. A related website, 9xo
Mongosbl (Echo of Moldova, originally at eho.md, then at ehomd.info), made similar claims.

The site Oxo KbiprbisctaHa (Kyrgyzstan Echo, whose URL was originally ehokg.org, then
ehokg.info) offered a mixture of domestic and geopolitical fare. As of January 7, 2021, recent
analytical pieces included the claim that Turkey's policies in Central Asia were aligned with US
and NATO interests, and that the Russian-led Collective Security Treaty Organization (CSTO) was
guaranteeing Kyrgyzstan's security by establishing an analytical center designed to counter,
among other things, pro-democracy “color” revolutions. Others accused pro-Western NGOs of
interference in corruption accusations against a High Court judge, and argued that joining the
Russia-led Eurasian Economic Union would “help solve Tajikistan's economic problems.”

Its undeclared sister site, 9xo KasaxcTtaHa (Kazakhstan Echo, ehonews.kz), was similarly aligned.
As of January 7, recent articles included the claim that Central Asia is a “tasty morsel” for
American interference, that the United States was creating “covert military bases” in Kazakhstan
and thus imperilling relations with China and Russia, and that Turkey was trying to create a new
Ottoman Empire in Central Asia. The posts appear original father than copied from other sources,
and were first published on these websites.

Graphiks
7


https://web.archive.org/web/20210110102201/http://capitalnews.org.uk/
https://web.archive.org/web/20210110142115/http://tribuno-popolare.it/
https://web.archive.org/web/20210110141307/http://bagimsizbasin.info.tr/
https://web.archive.org/web/20201230134131if_/https://szegedhir.eu/
https://web.archive.org/web/20210110144919/https://incident24-7.ru/
https://web.archive.org/web/20201030042320/https://massmedia24.com/
https://web.archive.org/web/20201124013759/https://9may.org/
https://web.archive.org/web/20210110141249/https://hadashot-erev.info/
https://web.archive.org/web/20210110095825/https://pravdorub.md/za-10-dnej-prezidentstva-administracziya-maji-sandu-potratila-pervyj-million-leev-foto/
https://web.archive.org/web/20210110095757/https://pravdorub.md/gensekretar-administraczii-maji-sandu-zanizil-czenu-svoego-doma-v-pyat-raz/
https://web.archive.org/web/20210110095758/https://pravdorub.md/politolog-svoimi-dejstviyami-oppozicziya-sama-sozdala-pravitelstvennyj-krizis/
https://web.archive.org/web/20210110100024/https://pravdorub.md/dmitrij-peskov-o-zayavlenii-maji-sandu-o-vyvode-mirotvorczev-razve-eto-samaya-bolshaya-problema-moldovy/
https://web.archive.org/web/20210110095906/https://ehomd.info/2021/01/09/mnenie-sandu-dvazhdy-narushila-zakonodatelstvo-za-dve-nedeli/
https://web.archive.org/web/20210110095935/https://ehomd.info/2021/01/08/majya-sandu-aktivno-gotovitsya-vstupit-v-regionalnyj-klub-po-interesam-interes-rusofobiya/
https://web.archive.org/web/20210110095943/https://ehokg.info/politika-turtsii-po-otnosheniyu-k-tsentralnoj-azii-polnostyu-sootvetstvuet-interesam-ssha/
https://web.archive.org/web/20210110100100/https://ehokg.info/novyj-analiticheskij-tsentr-odkb-stanet-garantom-bezopasnosti-dlya-kyrgyzstana/
https://web.archive.org/web/20210110100040/https://ehokg.info/zapadnye-npo-hotyat-raskolot-gosudarstvennyj-apparat-s-pomoshhyu-predsedatelya-verhovnogo-suda-kyrgyzstana/
https://web.archive.org/web/20210110100132/https://ehokg.info/kak-vstuplenie-v-eaes-pomozhet-tadzhikistanu-reshit-svoi-ekonomicheskie-problemy/
https://web.archive.org/web/20210110100126/https://ehonews.kz/tsentralnaya-aziya-po-prezhnemu-ostaetsya-lakomym-kusochkom-dlya-ssha/
https://web.archive.org/web/20210110100215/https://ehonews.kz/nuzhny-li-kazahstanu-amerikanskie-podarki/
https://web.archive.org/web/20210110100231/https://ehonews.kz/turtsiya-pytaetsya-vtyanut-strany-tsentralnoj-azii-v-evropejskuyu-integratsiyu/

On each of the Central Asian pages, the article was attributed to a journalist or analyst, and was
said to have been written “specially for” the website in question. No other online traces, further
publications or public profiles were available for the authors of these articles, raising the
questions over the use of fictitious author names.

LleHTpanbHasa A3us No-npeXXHemy
OCTaeTcs JJakoMbIM Kycoukom ana CLLA

06/01/2021 15:08

n{}'.'ﬂ"DM}' Mbl [OCTOSHHO Habso1aem YCHWICHHE AMEPHKAHCKOIO NMPUHCYTCTEHA KAK B IKOHOMHKE Ka‘saxcmua, TiK B
CI’.‘]}C]JE BOCHHOT'O COTPYIHHUECTBA, YTO HE MOMKET HE BLISLIBATL 03a004YeHHOCTB hd cocepet. B cessm ¢ 9THM

BOZHHKACT PH'!‘DPH‘ICCKHﬁ BOMPOC — HYAKHO JIH 3TO HAPALLHBAHNAE OTHOLICHMIA CAMEM HApo/aM rocyaapcTs

Henrpanshoi Asun?

Article attributed to HypnaH ®agees (Nurlan Fadeyev) on ehonews.kz, claiming that extended
American soft power in Central Asia will destabilize Kazakhstan's relationship with its neighbors.

Graphiks
8


https://web.archive.org/web/20210110100126/https://ehonews.kz/tsentralnaya-aziya-po-prezhnemu-ostaetsya-lakomym-kusochkom-dlya-ssha/

Hy>xHbl nu Ka3axcTtaHy amepuKaHcKue
«noaapKmn»

AG/1AIANN D30
29712472040 23727

W3 OTKPBITHIX HCTOYHHKOB H3BECTHO, YTO CIIA rakxke OYIyT NOCTABNATL Ka’saxmany creuuanLHoe 0dopyloBaHue

J17151 IPOTYCKHBIX MYHKTOB Ha rpaunie ¢ Poccueit. M, ckopee seero, o0ciyKuBaTh 310 060pyaoBatue OyayT

JAMCPHEAHCKHE TEXHHYCCKHE CIICUMATHCTEL. CoOTBETCTBEHHO, TOJILKO OHU M OVAYT 3HATL, KAKYIO l*ﬂ-lC]J()pMB.LUi}(}

«CHUMACT» AMmnapaTypa 1 Kyia Nepefact.

He crour 3abnBars 1 0 ToM, uto CIIA yKe He HCNONHAIOT 06A3aHHOCTH 10 JOFOBOPY N0 OTKPLITOMY Hedy U MOTyT

HCMTOML3I0BATE HAIIE TOCYIAPCTRO JI7TA NOTYHEHHA PAa3BEbIBATENLHLIX IJAHHBIX O Poccyn n Kurae — cBonx CTpaH-

llja3MeLL[EH[']E B Kazaxcrane HOBbIX AMEPHKAHCKHX BOEHHBIX 00BEKTOB, 3AMACKHPOBAHHBIX TTOJT y’-leﬁl—!b]e LEHTPLL, a

AKZKE MOCTAaBKa Rnopy»(emiﬁ H Cnel[ﬂﬂ.ﬂhHOﬁ TEXHHKH MOTYT BLI3BATE CEPLE3HLIE BOMPOCHI ¥ Poccyu n Kurag. C

KHP mii Bmecte exogum B HIOC, a ¢ Pocenitckon defepanmeil SBASEMCS COIO3HUKAMH U COCTOMM B OJIHOM BOEHHOM
onoke — OJIKB. [Ing nux nosisnenue aMepuKanles y CBOMX IpaHull co cToponbl Kazaxcrana yike

HE/IPYAKCCTBEH HBII L1Iar.

Article attributed to XXaH6onaT LllonnaHos (Janbolat Sholpanov) on ehonews.kz, claiming that the U.S. is
building military facilities passing as training centers in Kazakhstan to spy on China and Russia.

While they portrayed the U.S presence as damaging for local countries’ ties with both Russia and
China, both sites were also broadly critical of Chinese influence in Central Asia. For example, one
article on 9xo KbiprbidctaHa accused China of “merciless” behavior towards Kyrgyzstan in its
insistence on loan repayments during the COVID epidemic. On two occasions, an
English-language website, central.asia-news.com, guoted this article; according to its About page,
the Central Asia news site is sponsored by US CENTCOM. Similar articles on the
Kazakhstan-focused website accused China of taking over the country through its business and
investment links.

Graphiks
9


https://web.archive.org/web/20210110153424/https://ehonews.kz/nuzhny-li-kazahstanu-amerikanskie-podarki/
https://web.archive.org/web/20210110153206/https://ehokg.info/bez-zhalosti-kitaj-otkazalsya-otsrochit-dolgi-kyrgyzstanu/
https://central.asia-news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2020/10/19/feature-01
https://central.asia-news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2020/11/20/feature-03
https://central.asia-news.com/en_GB/pages/about

Kutau cTan HOBbIM XO35IUHOM
Ka3axCTaHCKUX Heap?

-

Yro kacaercs CHAENKH O I-[CEI’JTCTEI]OBLIX YHACTKAX, €€ AO/IKHBI NPOBEPHTL HA NPEAMET 3aKOHHOCTH B IEHIPOKYparype

|H CaM Npe3NIeHT KilUbilI')’KO.\Iil})'l‘ Tokaes. Ecnu 31010 He cieNarh, €CTh BEPOATHOCTDL, YTO YEpe3 HCCKOILKO JIET

[TexuH BO3BMET B CBOM PYKH BCC MCXAHWIMEI Ka3aXCTAHCKOH 3KOHOMHKHM W CTAHET €€ HOBLIM XO3AHHOM.

HCI}L‘jJ,H‘[:l B PYKH KHTANCKUX KOMITAHHE CTPaTerH4ecKHX .\IL‘L"]‘ﬂ|)l']H\',|’l,CI{I1]:r1 H pa3BejaHHLIX 'I'Cp}]l-t'['(’l]'.!liﬁ, a4 TaKXKe
POJINIEHHE CPOKOE KOHTPAKTOR 110 HEAPONO/IL30OBAHHID, KOTOPLIC H TAK KabanLHble No cBoei CYTH, ABJIACTCA AKTOM,
10/IPLIBAIOLIMM FOCYRAPCTBEHHOCTE. .jilﬂ.'I{UlCE HAIHUMH pecypCaMi, [Meknn cMozxeT No MpUMEpPY TapxukucTana
NEPEATH K OTKPLITOH AHHEKCHH MPHTJIAHYBILIMXCA 3eMe)lb B OOMEH HA MOTALLEHHE 10JITOB MK Ha NONMHTHYECKY IO

[IPOTEKLHID. Mo CYTH, 3TO N'PAHUYHT C HUTC]}Cﬁ HEZABHCHMOCTH H ABAACTCH C].'li!}('l'O.\I KONOHHAILHOH 33BUCHMOCTH.

Article attributed to Fadeyev, claiming that China bought oil sites in Kazakhstan and will therefore
take control of its economy and force the country into serfdom ‘just as it did with Tajikistan.”
The article predicted that China would annex lands, bring corruption into the country by forcing
people to pay bribes for political protection and make Kazakhstan a Chinese colonial
dependency with no control of its borders and territory.

Graphiks

10


https://web.archive.org/web/20210110100249/https://ehonews.kz/kitaj-stal-novym-hozyainom-kazahstanskih-nedr/

Bopbb6a 3a LleHTpanbHyto A3uio Habupaer
060poThbI

28/12/2020 22:59

Ha CEI"O,IZ[HHLL[HHﬂ JIEHb HDﬂHeﬁECHaﬂ HE MPpOCTO MELIAET auep}maﬂcxuﬁ MOJIMTHKE, a NOJIHOCTLIO BLITECHSAET £€. Ha

TeppUTOPUN TRJU'K MKUCTAHA, HAlIpUMED, IMexkun VKE MMECT BOCHHYIO 5}.13)" B l"upuu-Ba.uaxumH{:Kuﬁ obnactu. Mo

vHhopMauKn Heo(hHUMATILHBIX HCTOYHUKOB, €1LE U/IHa KMTalcKas Oasza pacnoioxera B Adranucra-de.

Ceituac NPOTHBOCTOSHME MEXKITY CHIA u Kuraem B PETHOHE MOXKET NOCTHTHYTE CBOETO anored, U B JAHHOI

CHTYALMH Kazaxcrad v Haium coceju MOCYT CTATh HACTOALILMM HOBLIM (‘1)['}0H'I'UM MNPOTHBOCTOAHMS ITUX [IEPAKAB.

[nasroe He gath cebsn BTAHYTbH B HX UI'Pbl 1 HC CTATb OKOHYATEILHOI KONOHHEN, TaK KaK B ClyHac rA00WILHOTO

MPOTHBOCTOAHHA NOCTPAIACT HMCHHO Hatll Hapojl.

OoesonacuTnL ceda MOXKHO TOJILKO Hepe3 YCKOPCHHYIO HHTErpauuio B paMKax EBpil'iH HCKOIo 9KOHOMHYECKOTO
COHO3A 1 OPI‘HIII'IBBLIHH J:LD['UBOPH 0 KO/UIEKTHBHON O€30MacHOCTH, uepes nepecMoTp KaDaNbHBLIX KOHTPAKTOB €

AMEPHKAHCKUMHE H KHTANCKMMI KOMITAHUSMH, 2 TAKXKe NoCpeAcTEOM JUKBHIAUNK BCEX BOCHHBIX H NMO/TYBOCHHLIX

opranusauuii Menrarona u HATO wa repputopun pecnydimMkn.

Article attributed to Fadeyev, claiming 1/China is willing to take control of Kazakhstan as it did with Tajikistan,
2/the US and China are interfering and fighting over Central Asia, 3/Kazakhstan might become a colony of
one of these, 4/to avoid this the country needs to join Russian-led orgs (EEU and CSTO), and revise
"enslaving" contracts with American and Chinese companies while getting rid of US and NATO
‘'military and paramilitary” organizations.

Some of this activity appears to have triggered domestic investigations. In February 2019, the
Facebook page associated with 9xo MongoBbl posted the claim that Moldova's top-level domain
registrar had blocked its original domain, eho.md, at the request of the Moldovan security
services. The post included an invitation to the website’s new domain, ehomd.info, and it linked to
an article on that website that included a screenshot of the message from the registrar. The
Kyrgyzstan-focused website also changed its domain name from ehokg.org (registered in
September 2018) to ehokg.info (registered September 9, 2020), but the circumstances are
unclear.

Graphiks

11


https://web.archive.org/web/20210110100314/https://ehonews.kz/borba-za-tsentralnuyu-aziyu-nabiraet-oboroty/
https://web.archive.org/web/20210110100732/https://ehomd.info/2019/02/15/spetssluzhby-moldovy-pytayutsya-zakryt-rot-tem-kto-otkryvaet-lyudyam-glaza-zayavlenie-redaktsii-eho-moldovy-v-svyazi-s-blokirovkoj-foto/

“Cneucny6bi MongoBbl NbITaOTCA 3aKPbITh POT
TEM, KTO OTKPbIBAET Nlogam rnasa!” - 3ansneHue
pepakumu “3xo Mongoebl” B CBA3M C 6/10KMPOBKOIA
Announcements - 2 (®0T0)

3xo Monpoebl sharaed a link.
= en Ml i OTBET OT
February 15, 2019 - @

Domen sho.md Ben yoanes #3 peectpa s-4apa. Tak kak Gelna nonyyssa Cnegyowes
MHpMaLIaR

ﬂ 3xo MonaoBel - CaMble akTyanbHble HOBOCTH Mongosbi!

Moldovan intelligence agencies are trying to close their
mouths to those who '’ open their eyes " - a statement by the
editorial office of " Echao of Moldova " in connection with the e e A S ST S S oA et e o
blccking L 3 B ganAL coTLD . md 8 cooTeeTcram © ofRsaTensHun yrazaHuen Crysdal
Dear friends! Intelligence agencies have blocked our domain " !

eho. md, waiting for you at the new address: ehomd. info Mangoea, H P 2/74 ot 11 anpaim 2049 rafa

N 3ToMy NEmaHagy DoMewHos waR eho md aab, ANA HOBOA
Read more: hitps://ehomd.info/2019/02/15/spetssluzhby- . a6 MeciysE
moldovy-pytayutsya-zakryt-rot-tem-kto-otkryvaet-lyudyam-
glaza-zayavlenie-redaktsii-eho-moldovy-v-svyazi-s-blokiro...
See More

K comEnaHws, ME HE CAMORKEM NOMOUS BSM 8 AOCCTAHDRNEHUW ACAEHHOND HAMSHW
£+ See original - Rate this translation

Left, post by the Facebook page for 9xo Mosngosel into the group of the same name, announcing the new
website. Right, screenshot from the article on the new website, showing the message from Moldova’s
domain registrar.

Ukraine, Yet Again

Other sites carried fewer original articles. The website 24-7news.eu, which shared a Google
Adsense code with pravdorub.md and a Google Analytics code with one Russian-language and
two Spanish-language sites, copied most of its articles from authentic news outlets. Unusually, it
offered content in English, German and Hungarian; as of January 7, 2021, the five most recent
English articles were copied from Euronews, the five most recent German articles appeared
copied from the German-language edition of the Epoch Times, and the five most recent
Hungarian articles matched a website called infostart.hu.

Between these articles, however, the website inserted a very small number of posts that were
either original, or from Kremlin-aligned sources. For example, on December 3, 2020, the
German-language version of the site published the claim that Ukraine wanted EU help to recover
Crimea; the post originally appeared on the German edition of News-Front the day before. For
context,an anonymous whistleblower interviewed by Die Zeit in 2017 claimed that News-Front
was mainly funded by Russian intelligence, but the claim has never been corroborated.

In December 2018 the website ran an English-language article on Romanian nationalism that was
attributed to one "Roman Ardelyanu.” The article was purportedly translated from a Russian
version on 9xo Mongoebl by an American called Greg Butterfield, but the Roman Ardelyanu
persona was exposed as a front for Russian military intelligence as part of a Facebook takedown
that Graphika analyzed in February 2020.

The few apparently original articles were closely aligned with Kremlin narratives. For example, an
article on Western support for Ukraine that was published on August 14, 2018, accused the West
of promoting a “coup” backed by Nazis in Ukraine, a trope that Russian disinformation channels

Graphiks

12


https://web.archive.org/web/20210110100732/https://ehomd.info/2019/02/15/spetssluzhby-moldovy-pytayutsya-zakryt-rot-tem-kto-otkryvaet-lyudyam-glaza-zayavlenie-redaktsii-eho-moldovy-v-svyazi-s-blokirovkoj-foto/
https://web.archive.org/web/20210110100326/https://24-7news.eu/en/top-associate-of-russias-navalny-released-from-detention-charged-with-trespassing/
https://web.archive.org/web/20210110100412/https://24-7news.eu/en/covid-19-greek-governments-vaccination-selfies-spark-anger/
https://web.archive.org/web/20210110100427/https://24-7news.eu/en/bosnia-migrants-hundreds-have-to-return-to-fire-hit-lipa-camp-near-croatia-border/
https://web.archive.org/web/20210110100416/https://24-7news.eu/en/coronavirus-uk-daily-death-toll-nears-1000-as-more-areas-of-england-moved-to-tightest-restrictions/
https://web.archive.org/web/20210110100448/https://24-7news.eu/en/norway-landslide-fresh-evacuations-after-more-unstable-ground-found-as-hunt-for-survivors-continues/
https://docs.google.com/document/d/1fQ_Zjs2_07xcwyjlvjcbrgF_J_toxH3-QjVt_vBs6pQ/edit#
https://24-7news.eu/de/48-millionen-krankenversicherte-zahlen-2021-hohere-zusatzbeitrage/
https://24-7news.eu/de/raumung-von-silvester-techno-party-mit-2-500-menschen-in-frankreich-eskaliert/
https://24-7news.eu/de/osterreich-will-eu-register-fur-imame/
https://24-7news.eu/de/vorfreude-in-grosbritannien-brexit-ist-zu-neujahr-gultig/
https://24-7news.eu/hu/percrol-percre-a-koronavirus-jarvany-vasarnapi-hirei-2/
https://24-7news.eu/hu/napi-adatok-nem-megy-szaz-ala-az-uj-halalozas/
https://24-7news.eu/hu/percrol-percre-a-koronavirus-jarvany-szombati-hirei/
https://24-7news.eu/hu/az-oltasi-strategiarol-erdeklodik-az-mszp/
https://24-7news.eu/hu/percrol-percre-a-koronavirus-jarvany-hirei-csutortokon/
https://archive.vn/wip/FKUhI
https://web.archive.org/web/20210110101148/https://de.news-front.info/2020/12/02/die-ukraine-will-mit-hilfe-der-europaischen-union-die-krim-erreichen/
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
https://web.archive.org/web/20210110101338/https://24-7news.eu/en/romanian-unionism-dangerous-secret-of-european-nationalism/
https://web.archive.org/web/20210110101356/https://ehomd.info/2018/12/07/opasnaya-tajna-evropejskogo-natsionalizma/
https://web.archive.org/web/20210110101451/https://twitter.com/redguard1971/status/1072207967364222976
https://about.fb.com/news/2020/02/removing-coordinated-inauthentic-behavior/
https://public-assets.graphika.com/reports/graphika_report_from_russia_with_blogs.pdf
https://archive.vn/b0i0P

have promoted since the beginning of 2014. It was written in notably unidiomatic English, with
phrases such as “announce of the Russian aggression,” “allies of the hostile Putin’'s state,’
Ukrainian officials “are also openly support,” and “in a less singlesided way.” Even the headline
was unidiomatic: “What happens in Ukraine?” where the context would have indicated, “What is
happening in Ukraine?”

According to a Google search for the headline, the article appeared on two other sites the same
day: tarde-republicana.es (a site that was deleted after the Die Welt / Netzpolitik report) and
britisherald.org.uk. Both were administered by this operation.

The Britisherald WORLD UK POLITICS MILITARY CONFLICTS SPORT ECONOMY

What happens in Ukraine? View from Europe

Headline and banner from the article on britisherald.org.uk.

Another article, dated September 26, 2019, accused Ukraine of dumping radioactive sludge and
polluting groundwater which was then used to irrigate crops for export to Europe - a variation on
another trope of Russian propaganda, Ukraine as a nuclear disaster, that was earlier promoted by
the operation “Secondary Infektion.” The same article appeared on britisherald.org.uk, a
Russian-language website with a Ukrainian name run by the operation called “BevipHa YkpaiHa"
(evening Ukraine), and, in a slightly modified format, on another website managed by the same
person at the heart of the operation, called ecoandpeace.eu (“European group of action ‘Ecology
and peace™). The sole source for this radioactive claim was an alleged NGO in Ukraine, called
“Kharkiv environmental monitoring,” but no link was provided.

Graphiks

13


https://web.archive.org/web/20210108130342/https://britisherald.org.uk/2018/08/14/what-happens-in-ukraine-view-from-europe/
https://archive.vn/IDbSP
https://secondaryinfektion.org/
https://web.archive.org/web/20210110101456/https://britisherald.org.uk/2019/09/26/ecology-the-paths-of-europe-and-ukraine-diverge/
https://web.archive.org/web/20210110101559/https://evening.in.ua/ekolog-puti-evropi-i-ukraini-rashodaytsa/
https://ecoandpeace.eu/european-food-safety-authority-branch-on-investigations/

However, a separate article from May 2020, also run on ecoandpeace.eu, was sourced to the
same alleged NGO, and this provided a link to its website, which was, yet again, administered by
the same person. This time, the article alleged that the United States was running a secret
virus-testing lab in Ukraine, and claimed that it might be to blame for COVID-19:

“Social activists of Kharkov city assure that this is only a part of information, which they have. They
understand that alone they can't influence this government organization, with which help, perhaps,
was created virus COVID-19, which is dangerous for our kids and elderly parents.”

The allegation that the U.S. created COVID-19 in a “secret lab” in Europe is, again, a claim that has
been made by pro-Russian channels before, including operation Secondary Infektion. In 2018, the
websites britisherald.org.uk and 24-7news.eu ran a similar story, this time focused on a U.S.
facility in the country of Georgia.

European group of action:
"Ecology and Peace"

: know about USA virus produetion in Ukraine?

Opened once Pandora's box will never be shut down

again

Hidden from the world community, Amearican expenments with bialogical and chemical

weapons near the borders of Fussia can be a boomerang to strike the West itself

Same story, different year: two ‘news” websites with the same admin accusing the U.S. of creating diseases.
Left, September 2018; right, May 2020.

Navalny, Navalny, Navalny

A third key topic was the Russian opposition, and especially anti-corruption activist and
opposition leader Alexei Navalny, who has been the target of Russian disinformation operations
including from Secondary Infektion and the Internet Research Agency since at least 2013, and
who was poisoned in August, reportedly by the Russian security services.

The Die Welt / Netzpolitik article reported that the operation website Abendlich Hamburg (evening
Hamburg, a name that sounds awkward in German) claimed that Western secret services had
formerly backed Navalny, but had shifted to backing his wife. The article, from November 2020,
claimed that the Western agencies had conducted a secret opinion poll in Russia, and concluded
that Navany was seen as an unpopular loser. The article has not been archived, but it was cited by
a wide range of Russian media, including gazeta.ru, news.ru, and Komsomolskaya Pravda.

Graphiks

14


https://ecoandpeace.eu/what-do-we-know-about-usa-virus-production-in-ukraine/
https://archive.vn/wip/dR0Af
https://medium.com/dfrlab/bioweapons-secret-labs-and-the-cia-pro-kremlin-actors-blame-the-u-s-for-coronavirus-outbreak-ffc2139c28dd
https://www.thedailybeast.com/russian-trolls-hype-coronavirus-and-giuliani-conspiracies
https://web.archive.org/web/20210110101713/https://britisherald.org.uk/2018/09/20/opened-once-pandoras-box-will-never-be-shut-down-again/
https://web.archive.org/web/20210110101724/https://24-7news.eu/en/opened-once-pandoras-box-will-never-be-shut-down-again/
https://secondaryinfektion.org/report/the-operations-main-themes/#insulting-kremlin-critics
https://mr-7.ru/articles/90769/
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2020/12/14/fsb-team-of-chemical-weapon-experts-implicated-in-alexey-navalny-novichok-poisoning/
https://twitter.com/alexejhock/status/1336647193374175232
https://www.gazeta.ru/social/news/2020/11/24/n_15269941.shtml
https://news.ru/en/world/german-journalist-learns-about-west-s-plans-to-replace-navalny-with-his-wife/
https://www.kp.ru/daily/21712091/4327140/

‘Qy KOMCOMONBCKAR
Al mea

BAM Jrw ° . POCCHE Y $OTO BHEEO KOPOHABHPYC TDOMHTHKA OBIIECTEO 3KOHOMHKA BMHPE EMME v~ ﬂ’)} PAILMO O\
*

CEFOAHE®: HOBOCTH HOBBIAIO] HABATBHBIH BEIGOFBIBCINA KAPABAX COVID-I%MTONENATE MOCKBA YKPAHHA AJHIIA

swnre | 24 HORGpa 2020 6:33

Hemenkue CMH: 3anag nomeHser Anexkcesas HaBanbHOro Ha ero
YKeHy

FOnmus HaBanpHas MOXMET y4acTBOBATH B yMCKHX Bhibopax

Mwpmuna MITOTHHKOBA # NDAENMTLCA =] KOMMEHTAPHMM (111)

'asera.ru “‘

HOBOCTM  NONMWTHMKA  BM3HEC  OBLIECTBO APMWMA  MHEHMA  KYNLTYPA  HAYKA  TEXHONOTMM  ABTO CTWAb  CNC

lopon Penuria  Mpoucwectswa  Bnactb v npaso  Kpumuuan [Mpupoga O6pasosawve  TexHonoruu  3aoposee  [loroga

HoBoCTH napTHepoB Abendlich Hamburg: 3anan pemmi
3aMeHUTh Alekcess HaBa/JIbHOTO ero >XxeHoMm

Ixcnepr: EC nuumn P
Poceuio Ko3spHO# KapTsl IOJIHEH
Mead Akumos  24.11.2020 1121 3 Npocnyware HoBOCTE

Top, Komsomolskaya Pravda attributing the story to “German media.” Bottom, gazeta.ru attributing it to
Abendlich Hamburg.

Netzpolitik and Die Welt also highlighted another anti-Navalny article, this time in English, on
capital-news.org.uk, dated October 8, 2020. This featured an interview with Greg Butterfield,
apparently the same person who translated the GRU article cited above. Described in the article
as a “famous American member of the opposition,” Butterfield is a self-described “Communist
anti-imperialist” and regularly writes for socialist website “Struggle - La Lucha;” the website
reprinted his interview the following day. The Twitter account in his name, handle
@redguard1971, tweeted a link to the Capital News article the day it was published. In the
interview, Butterfield said that it was “certainly” possible that Navalny was working for the CIA,
and that it was “very, very unlikely” that the Kremlin was behind his poisoning.

The article was translated into Russian by the website inosmi.ru, which was founded by the same
Russian state agency that owns the Sputnik channel, and spread across Russian media, where
Butterfield was described as an “American expert” and a “famous member of the opposition.” It
was also reported by Sputnik's German service. This is not a case of a false story going viral, as
Butterfield is a real individual: rather, it is a case of a disinformation website landing an interview
with a fringe commentator whose views align with Russian narratives, and laundering it to a more
mainstream audience.

Graphiks

15


https://web.archive.org/web/20210110101925/http://capitalnews.org.uk/the-craving-for-truth-or-a-tool-in-the-battle-what-is-the-poisoning-of-navalny-for-the-politicians-of-usa-and-europe/
https://web.archive.org/web/20210110102013/https://twitter.com/redguard1971?lang=en
https://web.archive.org/web/20210110102013/https://twitter.com/redguard1971?lang=en
https://web.archive.org/web/20210110101839/https://www.struggle-la-lucha.org/2020/10/09/fridays-news-links-oct-9-2020/
https://www.struggle-la-lucha.org/2020/10/09/fridays-news-links-oct-9-2020/
https://web.archive.org/web/20210110102021/https://twitter.com/redguard1971/status/1314304702696349697
https://rossaprimavera.ru/news/20312dc2
https://inosmi.ru/politic/20201009/248285934.html
https://web.archive.org/web/20201027033927/https://de.sputniknews.com/politik/20201009328127491-us-politiker-nennt-ziele-der-zusammenarbeit-zwischen-cia-und-nawalny/

A third article on the Russian opposition appeared in German on 24-7news.eu. Published on
November 25, this article claimed that Russia had “mastered” the challenge of COVID-19 and
“stood firmly behind” President Vladimir Putin, and accused the “pro-Western non-system
opposition” of trying to destabilize the country. “Non-system opposition” is a distinctly Russian
phrase, and suggests that the article was based on a Russian original. Yet again, this article was
widely amplified on Russian-language websites, led by_news.ru. It was attributed to “Arthur
Polanksy,” a persona who featured as one of the admins of 24-7news.eu, but left no other
verifiable traces online.

MH-17

A final topic of note was Malaysian Airlines flight MH-17, which was shot down over Ukraine in
July 2014; an international investigation charged three Russians and a Ukrainian with the murder
of all 298 people on board, and concluded that the murder weapon came from the Russian
military. Russian outlets and information operations have spent years denying these charges and
smearing those who investigated the disaster.

Netzpolitik and Die Welt identified one article on britisherald.org.uk and tarde-republicana.es that
portrayed Russia as transparent and the international investigation as a hoax.

“Even the ‘hot pursuit’ created by the Joint Investigation Team, where despite the name, Russian
experts are not allowed, is manipulated by dubious arguments, for each of which Moscow easily
finds weighty counterarguments,” ran the version on britisherald.org.uk.

It was originally posted by a fake persona, Kate Matberg, on a French blog site, and on a
password-protected site called summurynews.com, which Netzpolitik and Die Welt described as
a “sister” of News-Front. The Kate Matberg persona was deleted after the Die Welt / Netzpolitik
report, though a cache survives showing the headline and date; the deletion leaves insufficient
evidence to attribute the persona to a specific operation.

Another article on MH17 ran on capitalnews.org.uk on October 19, 2019. Although the website
nominally focused on London, the headline used quote marks in the format « », not the British .
That format is characteristic of French and Russian, among others. The website also attributed
its article to summurynews.com. Again, the article aligned with Kremlin narratives, arguing that

“the study of the role of Ukraine in a plane crash is long overdue.”

Graphiks

16


https://24-7news.eu/de/nachrichten-der-russischen-opposition-wurde-kasjanow-gezwungen-parnas-an-jaschin-abzugeben-2/
https://news.ru/politics/smi-zapad-nedovolen-navalnym-i-nashyol-emu-zamenu/
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-51725417
https://www.bbc.com/news/world-europe-44235402#:~:text=The%20missile%20that%20downed%20a,unit%20based%20in%20western%20Russia.
https://web.archive.org/web/20210110102132/https://britisherald.org.uk/2019/06/24/questions-without-answers-mh17-crash-became-a-game-for-hundreds-of-human-lives/
http://tarde-republicana.es/preguntas-sin-respuesta-el-accidente-del-mh17-se-convirtio-en-un-juego-para-cientos-de-vidas-humanas/
https://web.archive.org/web/20210110102126/https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3Afx8B5OvPP_gJ%3Ahttps%3A%2F%2Fblogs.mediapart.fr%2Fedition%2Fenglish-club%2Farticle%2F060114%2Fukraine-s-conundrum-unpacked-putting-protests-context+&cd=4&hl=en&ct=clnk&gl=uk
https://web.archive.org/web/20210110102324/http://capitalnews.org.uk/where-will-the-reset-of-the-mh17-investigation-lead/

| 2 ]
L el =
A 1 f I 1 ,’_4 ) | -
%ﬁ%& gt i || » 3 \ ||r —
| a T 3 : | i | == =
_‘_L. .. Il I ”“ I Tl T — ooog — L
e —] = R | e | | ' = B
/'_- R — = — 3 '_'__u] b 1) | "‘J | =
= e e} :
Home > Minds » Where will the «reset» of the MH17 investigation lead?

WHERE WILL THE «RESET>» OF THE MH17 INVESTIGATION
LEAD?

19.10.2019

Header and headline of the Capital News article, October 19, 2019.

Content and Topics

Praising Communism and the USSR

Many of the accounts in the takedown set affiliated themselves with Communist organizations
and groups in Russia and Ukraine, either explicitly or by sharing their content on promoting them.
As Facebook pointed out, some of the people behind the operation were connected with Borotba,
a Marxist organization. They primarily posted openly Communist and pro-Soviet content, with a
heavy focus on former Soviet leaders Joseph Stalin and Vladimir Lenin. The narratives spread
about the Soviet Union primarily focused on praising its leaders and celebrating battles won by
the Red Army over "fascists" and "nationalists", as well as content nostalgic for the Soviet Union
and praising the October Revolution of 1917. On repeated occasions, the accounts used the
examples of regional political and geopolitical crisis in the post-Soviet world - such as the Kyrgyz
2020 anti-corruption protests, or more recently the Nagorno-Karabakh armed conflict between
Armenia and Azerbaijan - to glorify the USSR and demonstrate how useful the Union was.

Graphiks

17



CKpOMHOCTDB Benunkux

Y710 KacaeTcs MeHs,
TO §l TONbKO Yy4eHUK JIeHUHa U uenb
Moel XXU3HU-6bITb JOCTONHBIM

ero y4YeHUKoMm.
Wocud CtanuH

» Mocud BuccapuoHoBuy CTanuH

. Q@

Posts praising Lenin (left) and Stalin (right).

Graphiks

18



% who want the USSR Back: Armenia 79% % who want the USSR Back: Azerbaijan

> want peace and ism, but bourgeois

rnments and bourgeois interests want division and
nt plunder.

The left-hand post claims that while they are at war, both Azerbaijan and Armenia want the USSR back. The
right displays a quote from Lenin about Ukraine alongside a meme praising the October 1917's revolution.

While the group primarily focused on the USSR and its two first leaders, the Communism-related
content they shared also extensively praised foreign Communist leaders and revolutionary
figures, such as Mao Tse-Tung, Che Guevara or Fidel Castro, whom some accounts affectionately
nicknamed "grandpa Fidel". The content related to them was less political than the USSR one was,
and mostly consisted of quotes from the men.

Graphiks

19



"Pazse s =] 0, KOraa W A3, 4TO MHP Ha 3emne
BUCHUT Ha BOJ

«Ecnu 9 ocTaHych nexarb B necy unm
MeHs noabepyT,BO3MOXHbI TOMBKO fBE
MasniopafocTHble NepcnekTUBbI-0cTaThCs
FHWTb Cpean Tpae UK NonacTb B
KayecTtee Tpodes Ha CTpaHuLbl
«J1and»Cco 3acTbiBLUIAM B aroHuu
B3rnaaoM MOMEHTa BCTpe4un ¢
BEeJINYaNLLUMM U3 CTPaxoe.. [NOTOMY YTO K
4YyeMy CKpPblBaTb MHE TOXe CTpallHOo...».
OpHecrto Ye lNesapa.

«KameHb» (KoHro.1965r. )

» AKOMMYHWUCT A3EPEAMUIXKAHA A

28 PM - ©

The post on the left is a quote by Che Guevara. The post on the right commemorates the death of
'grandpa Fidel" and displays the hashtag #HastaSiempreFidel.

The United States, American Imperialism and the West

Just like the websites, the Facebook network disseminated a substantial amount of content
attacking the United States, the West and capitalism more broadly. The United States was
particularly targeted for its “imperialism” as well as for the treatment of its minorities, as the
accounts supported both the Black Lives Matter movement and Native American communities.
The accounts also widely targeted the American law enforcement forces, with content related to
the murder of Breonna Taylor.

Graphiks

20



= | BOT MHE UHTEepeCHO, a CKOJIbKO
MHOCTPaHHbIX Habnwpartenen
MU npeacraBuTenemn
"rpaxpgaHckoro oowecrsa"
MPUCYTCTBOBAIN Ha Bblbopax
B CLLUA?

bl

ObveguHeHHan KommyHucTryeckan Maprus

jLa sang, da,

- . jamas serd olvidadal
G Lomments 5 :_ii_l"_"_'-

Content supportive of the Black Lives Matter movement and of Native Americans.
The left-hand post is a repost from the United Communist Party where they express their solidarity to BLM
protesters. The right-hand post was posted for the international day of Indigenous resistance, with the
hashtags #imperialism and #colonization.

Graphiks

21



The assets also shared anti-imperialist content targeting Venezuela, Belarus, Moldova and Cuba,
denouncing American “interference” in the democratic process of these countries. At least one
post advocated for the dissolution of the United States in order to create "more great and varied
Americas".

Fy

Bonblwe £

USSA (CPUSA) REBELLION STATES
U S SA ([CPUSA) ALLIED
PIERRE A DES MOINES | ISPUTED STATES: U S 5.A VS UBA
CPUSA neadquarnsrs DISPUTED STATES U S S A VS CONFEDERATION
BEATTLE Capital of Comwmarut INDEPENDENT REPUBLIC OF CALIFORNIA
Ragatihe 0f b W akhangao INDEPENDENT REPUBLIC OF FLORIDA
CHICAGD. CPUBA city inclated REPUBLICAN REBELLION STATES
oy LISA Army CONFEDERATION REPUBLICAN ALLIED
BT LOWIS BLACK PANTHER/CPUSA ISPUTED STATES CONFEDEMATION va USA
ciy malated For USA Republcans Army UNITED STATES GEMOCRATIC GOVERMMENT FOR THE UNOI

feor

The left-hand poem reads "There is no difference between Trump and Biden; Who is not an idiot understands;
Our candidate is the Yellowstone supervolcano, Let him count the vote".
The right-hand post promoted the dissolution of the United States of America.

Anti-Ukraine

The accounts mostly tacked Ukraine using narratives depicting Ukraine as a fascist and Nazi
state, a widespread claim among pro-Russian supporters. Pictures and articles shared by the
assets also portrayed Ukraine as a dangerous and unsafe country. These narratives intertwined
with content supportive of the separatist so-called republics of Donetsk and Luhansk, while some
accounts praised the annexation of Crimea by Russia. In both cases, the Ukrainian army and the
Ukrainian State were targeted by content accusing them of violating the human rights of people
living in separatist regions and in Crimea, and of violently repressing them. The coverage of
Ukraine was also used to attack Western countries and institutions, claiming that by supporting
the Euromaidan revolution they also supported neo-fascism.

Graphiks

22



Ukraine: lasst Facebook @
Neofaschisten als
»Faktenchecker« gewdhren?

[oHBacc Ha KkpoBu: EBpomaiifaH NpuBen K BNacTy Ha
YKpauHe 0TKPOBEHHbIX QalMcToB

The left-hand post claims Facebook is letting Ukraine neo-fascists working as fact-checkers, while the
right-hand link claims that Euromaidan brought blood-thirsty fascists to power in Ukraine.

» VADIM PAPURA

Posts praising the so-called Luhansk People's Republic and its late leader Alexandr Zakharchenko.

Graphiks

23



One of the most indirectly targeted foreign countries was the United States, and especially
Democratic president-elect Joe Biden. The United States was accused of financing terorrism and
neo-Nazi organizations with taxpayer money, while Biden was attacked for meeting with the
leader of the ultra-right Svoboda party Oleh Tyahnybok.

* cer 22 - @

Hello, Dear Friends ! We propose to You to find the possibility of
the publication of the article, mentioned below, in some place, a
web site or a blog, does not matter there.

What does this publication mean for the Ukrainian palitical
emigration? Some unknown author from the mentioned European
site, have found the core of the present day strength of Ukrainian
ultra-nationalists that do have sympathies to Nazism and openly
clamed themself as racists. The power structures of Ukraine,
there the ultra-nationalists belong, have great support from US

budget. Exactly from the pockets of US tax payers. If we by a
chance will be able to enlighten this situation to the possible
bigger public, we will have a chance to enroll, to withdraw the US
financing back out from Ukrainian right wingers and possibly
push them even away from their power in that country. In doing
this, we can possibly relay on Your kind personal help as well.
The present text of the article was published here:

24-7NEWS.EU
Facts of attacks and threats of racist and Neo-nazi
organizations supported from the USA budget in...

Posts accusing the US and Biden of supporting Ukrainian neo-Nazis. The right post displays a picture of
Oleh Tyahnybok and Joe Biden, as well as a picture of Tyahnybok doing a Nazi salute and a picture of
paramilitary men with a flag of the bataillion Azov and a Nazi flag.

Moldovan Politics

At least four accounts focused exclusively on Moldovan politics and spread content critical of
pro-European elected president Maia Sandu. According to the assets, Sandu was brought to
power through American machinations, with some posts presenting Moldova as the next country
targeted by a Western-backed "color revolution”. Both the United States and Romania were
accused of forcing presidential candidate Renato Usatii to endorse Sandu in the second round of
the Presidential election. Sandu was also accused of being a crooked politician who endangered
her supporters by organizing protests in the middle of the Covid-19 pandemic. Her supporters
were also targeted by some corrosive content, calling them for instance "inhuman®, presenting
them as self-entitled people who think of themselves as higher than people with different political
opinions.

Graphiks

24



Maisa CaHpay CHOBa npusbiBaeT
CTOPOHHMKOB BbIMTU Ha NPOTeCT Maia Sandu

PRESEDINTE

PRAVDORUB MD

Maina CaHy CHOBa Npu3biBaeT CTOPOHHUKOB BbINTH
Ha nportecT

e
PeHaTo YcaTbi¥l BCTPETWUIICA C

nocnamu CLUA u PyMbiHUM B
MonpgoBe, nocne 4yero
BbICTYNWUA C NYyOGNUYHBIM
3asB/IeHUEM B NOAAEPXKKY
Maiun CaHpy.

Content denouncing the supposed American interference in Eastern European politics, claiming that populist
candidate Renato Usatii endorsed Maia Sandu in the second round of the election after being pressured by
the US and Romanian Ambassadors to Moldova to do so.

Graphiks

25



Graphiks

© Graphika All Rights Reserved 2021



