


 

More-Troll Kombat 
French and Russian Influence Operations Go Head to Head Targeting Audiences in 
Africa 

Table of Contents 
I. Executive Summary ………………………………………………………………………………………………………………………….1 

II. Troll vs Troll: A Timeline of Opposing Campaigns ……………………………………………………………………..3 
III. The Russian Operation  ………………………………………………………………………………………………………………...21 
IV. The French Operation  …………………………………………………………………………………………………………………..46 

Executive Summary  
On December 15, Facebook ​announced that it had taken down three separate network​s that it                             
had discovered for “coordinated inauthentic behavior” that targeted communities across Afri​ca.                     
One, centered on the Central African Republic (CAR) and Mali, was linked to individuals associated                             
with the French military. The other two, centered respectively on CAR and Libya, were connected                             
to the business and influence operations of Russian oligarch Yevgeniy Prigozhin, founder of the                           
mercenary organization Wagner Group and the Internet Research Agency “troll farm.” The French                         
and Russian operations in the CAR tried to expose each other, and repeatedly clashed in groups,                               
comments, and cartoon wars.  
 
We have documented the first of the Russian operations in a joint report with Stanford University                               
entitled “Stoking Conflict by Keystroke”; this report focuses on the French and Russian operations                           
that targeted CAR. For the sake of brevity, the operation linked to individuals with ties to the                                 
French military will be referred to as the “French operation” in this report, while the Russian                               
operation attributed to individuals associated with past activity by the Internet Research Agency                         
(IRA) and previous operations attributed to entities associated with Russian financier Yevgeniy                       
Prigozhin is referred to as the “Russian operation” in this report. It is worth highlighting that                               
Facebook did not attribute the operation directly to the French Government or the French military,                             
and that this report similarly does not offer evidence of institutional involvement from French                           
governmental and military entities.  
 
Facebook’s takedown marks a rare exposure of rival operations from two different countries                         
going head to head for influence over a third country. It underscores how geopolitical sparring on                               

                                                                                  
1 

https://about.fb.com/news/2020/12/removing-coordinated-inauthentic-behavior-france-russia/


 

the ground in Africa is playing out in parallel across social media - not just Facebook, but also                                   
Twitter, YouTube, and long-form news articles written by the operation​s. Before the takedown,                         
Facebook shared assets with Graphika and the Stanford Internet Observatory for independent                       
analysis. 
 
The clash between the two troll operations in CAR sets this exposure apart. From January 2020                               
through to the moment of the takedown, the rival influence operations posted in the same groups,                               
commented on each other’s posts, called each other out as “fake news,” conducted basic                           
open-source analysis to expose each other’s fake accounts, friended each other, shared each                         
other’s posts, and even, according to one source, tried to entrap each other with direct messages.                               
This report is a case study in a battle between rival influence operations; for that reason, we have                                   
called this report exposing both operations and their overlap “More-troll Kombat.”  
 
The rivalry in CAR was a significant part of both operations’ activity, but it was by no means the                                     
only part. Overall, the Russian operation was focused on Southern Africa and CAR; according to                             
Facebook’s statement, it “relied on local nationals from Central African Republic and South                         
Africa.” This is in line with earlier Prigozhin-related operations similarly exposed by Facebook,                         
ourselves and others that co-opted locals, often unwitting, in ​Ghana, Nigeria​, and the ​United                           
States​. The operation posted heavily about local politics and the forthcoming CAR elections, and                           
praised Russia’s engagement in CAR. It also attacked France and the local United Nations                           
mission. A few Russian assets posted about an alleged “coup attempt” in Equatorial Guinea in                             
July-August 2020.  
 
The French operation was focused on Mali and CAR, and to a lesser extent on Niger, Burkina                                 
Faso, Algeria, Cote d’Ivoire and Chad; according to Facebook’s statement, it was linked to                           
“individuals associated with French military.” In CAR, it posted almost exclusively about Russian                         
interference and Russian trolls. Unlike the Russian operation, it did not post systematically about                           
electoral politics and avoided commenting on the upcoming election and its candidates. In Mali,                           
the French assets mainly posted about the security situation, praising the Malian and French                           
armed forces and attacking the jihadist groups they are ​combatting​.  
 
The operations showed significant differences, notably the Russian operation’s reliance on local                       
nationals (wittingly or unwittingly) and the French operation’s avoidance of electoral topics.                       
However, when they clashed in CAR, they resembled one another. Each side trolled the other with                               
insulting videos and memes; each side made false accusations against the other; each side used                             
doctored evidence to support their accusations. Some Russian assets posed as news outlets,                         
while some French ones posed as fact-checkers. Both used stolen profile pictures (and in the                             
case of the French network, AI-generated profile pictures) to create fake personas for their                           
networks. 
 
This underscores the key concern revealed by Facebook’s latest findings. To judge by its timing,                             
content and methods, the French operation was, in part, a direct reaction to the exposure of                               

                                                                                  
2 

https://graphika.com/reports/ira-in-ghana-double-deceit/
https://graphika.com/reports/ira-again-unlucky-thirteen/
https://graphika.com/reports/step-into-my-parler/
https://www.defense.gouv.fr/operations/barkhane/dossier-de-reference/operation-barkhane


 

Prigozhin’s troll operations in Africa in 2019 by Facebook. However, its tactics were very similar.                             
By creating fake accounts and fake “anti-fake-news” pages to combat the trolls, the French                           
operators were perpetuating and implicitly justifying the problematic behavior they were trying to                         
fight.  
 
This is damaging in (at least) two ways. For the operators, using “good fakes” to expose “bad                                 
fakes” is a high-risk strategy likely to backfire when a covert operation is detected, ​as noted in a                                   
ground-breaking 2018 French diplomacy report on information manipulation. More importantly,                   
for the health of broader public discourse, the proliferation of fake accounts and manipulated                           
evidence is only likely to deepen public suspicion of online discussion, increase polarization, and                           
reduce the scope for evidence-based consensus.  
 
Covert influence operations like those that targeted CAR are a problem for the health and                             
credibility of democratic debate. Setting up more covert influence operations to counter them is                           
not a solution.  

Troll vs. Troll  
Out of the more than 100 takedowns Facebook has published since mid-2017, this one was                             
unique for its display of rival operations interacting with one another.  
 
On other occasions, it has been possible to observe rival influence operations working in the                             
same space, and to infer that they may have encountered each other: for example, it is known                                 
that ​Iranian​, ​Egyptian and ​Russian operations have all targeted communities in Sudan or in Syria,                             
raising the possibility that they may have intersected in some way. In the case of CAR, however,                                 
there is direct evidence that the French and Russian operations were not only operating in the                               
same contested space, they were explicitly trying to counter one another, arguing with one                           
another, and possibly even trying to entrap one another, in the first documented case of direct                               
“troll-on-troll” engagement at scale.  
 
Reaction to Prigozhin  

The French operation in CAR was fundamentally shaped by the presence and operations of                           
various business entities funded by Russian oligarch Yevgeniy Prigozhin, founder of the Internet                         
Research Agency and Wagner mercenary group. Prigozhin’s information operations have                   
repeatedly been ​exposed​, ​taken ​down​, and even ​sanctioned​. Despite these efforts, the operations                         
remain persistent and evolve over time, having focused on manipulating online conversations                       
across the globe, notably in ​Ukraine​, the ​United States​, several countries in ​Africa​, and in ​Russia                               
itself.  
 
When it began in the first half of 2019, the French operation posted on a range of subjects,                                   
notably French and EU contributions to peace and stability, and the progress made by the CAR                               

                                                                                  
3 

https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/manipulation-of-information/article/joint-report-by-the-caps-irsem-information-manipulation-a-challenge-for-our
https://www.reuters.com/article/us-cyber-iran-specialreport/special-report-how-iran-spreads-disinformation-around-the-world-idUSKCN1NZ1FT
https://www.nytimes.com/2019/09/06/world/middleeast/sudan-social-media.html
https://fsi.stanford.edu/news/prigozhin-africa
https://www.justice.gov/file/1035477/download
https://about.fb.com/news/2020/03/removing-coordinated-inauthentic-behavior-from-russia/
https://about.fb.com/news/2020/09/august-2020-cib-report/
https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm577
https://www.bbc.com/news/world-europe-31962644
https://www.justice.gov/file/1035477/download
https://fsi.stanford.edu/news/prigozhin-africa
https://novayagazeta.ru/articles/2013/09/09/56265-gde-zhivut-trolli-kak-rabotayut-internet-provokatory-v-sankt-peterburge-i-kto-imi-zapravlyaet


 

armed forces. Some posts also commented on Russian business interests in Africa, especially                         
diamond and gold mining, and the presence of the Wagner mercenary group. However, on                           
October 30, 2019, Facebook ​exposed a number of Prigozhin-linked troll networks that operated in                           
Africa, and the French operation appears to have found a new ​raison d’être​. In the weeks after the                                   
exposure, the French operation launched a series of fake assets explicitly aimed at exposing “fake                             
news,” and focused almost exclusively on accusations about “Russian trolls.”  
 
On November 19, 2019, the operation launched its first video from a YouTube channel called                             
Bangui Square, featuring a parody of a Russian in fur hat, greatcoat, and red star paying for a                                   
news article, and amplified it on Facebook and Twitter. The following day, the operation upgraded                             
one of its fake accounts with the profile picture of Muhammad Ali, and used that account to                                 
create a group called “Anti fake news Centrafrique.” The fake account then posted a meme to the                                 
group that described the Facebook takedown and portrayed another Russian with the same                         
parodic features, plus a beard, red nose and bottle of alcohol.  
 

 
Timeline of the operation. Left, Facebook takedown announcement, October 30, 2019. Top left, YouTube and 
Twitter assets post video of Russian “troll,” November 19. Top right, upload of the Muhammad Ali photo to a 
fake account, November 20. Bottom left, the fake’s first post to the “anti-fake-news” group it created, warning 
that 2020 would see the “resurgence of false information aimed at manipulating the Central African people,” 
November 20. Given that the account posting it was fake, this was a self-fulfilling prophecy. Bottom right, the 

same account sharing an anti-Russian meme on the Facebook takedown, November 21. NB: YouTube and 
Twitter assets cited in this report have also been removed by the platforms at time of publication. 

                                                                                  
4 

https://about.fb.com/news/2019/10/removing-more-coordinated-inauthentic-behavior-from-russia/


 

 
To begin with, the CAR-focused French operation enjoyed slight numerical superiority: most of the                           
Russian troll assets focused on CAR had been removed in the Facebook takedown, and the                             
Russian operation had not yet created new ones. However, between January and March 2020, the                             
Russian operation spun up over 40 new accounts and pages focused on CAR, giving it a relatively                                 
far stronger presence in CAR-focused forums (although 40 assets still represent a small cluster,                           
not a large-scale operation). 
 

 
Comparison of the creation dates of French and Russian groups and pages, and the dates on which their 

accounts posted their first profile pictures. The Russian surge in early 2020 likely constitutes an attempt to 
rebuild their presence after the Facebook takedown, not a reaction to the French operation.  

 
Across the two operations, only one French asset assembled over 4,000 followers; this was                           
focused on Mali. The best-performing Russian page, focused on South Africa, had over 140,000                           
followers. In CAR itself, the best-performing Russian page, which was dedicated to President                         
Faustin-Archange Touadéra (referred to by the page’s URL as “President FAT”), had 50,000                         
followers. Nineteen different pages and groups had over 1,000 followers each. By contrast, the                           
best-performing French asset focused on CAR, the group called “anti fake news Centrafrique,” had                           
34 followers.  

                                                                                  
5 



 

 
Followers of French and Russian operation pages and groups, compared. This graphic shows the full 

geographical spread of the operations.  
 

 
Followers of the CAR-focused pages and groups on Facebook, compared.  

 
Phase One: Tug of Words  

The duel between the two sets of fake personas and groups went through a number of phases.                                 
Initially, they appear to have identified online communities, especially Facebook groups, that were                         
important loci of discussion about Central African politics and diplomacy, and to have posted                           

                                                                                  
6 



 

their own content there. This is typical behavior for influence operations: first identify the target                             
audience, then insert the desired messaging through inauthentic personas. In this case, the                         
French and Russian operations identified and posted to the same communities.  
 

 
Network diagram of page likes by the two operations’ assets. Pink nodes are French accounts, green nodes 

are Russian accounts, red nodes are Russian pages, and blue nodes are pages that did not form part of either 
takedown set and that were targeted by the operations. Note that accounts from both operations like the 

same pages, and that French assets liked six Russian pages.  
 
In the case of the Russian assets, posting activity primarily consisted of accounts sharing posts                             
from the Russian operation’s main pages, notably pages called ​Centrfrik-Infos ​and ​Les oiseaux de                           
centrafrik​, also described below. The French operation primarily consisted of accounts                     

                                                                                  
7 



 

cross-sharing one another’s posts, sharing links to news websites, or sharing memes and other                           
anti-Russian content.  
 
This phase of the duel effectively constituted a tug of war. Each was trying to pull the target                                   
audience in a diametrically opposite direction.  
 

 
Assets from both the Russian (red) and French (blue) sets posting content into the same groups. In this case, 
the group was called "Tout y passe Bangui (RCA)" (Everything goes in Bangui (CAR)), where assets from both 

sets posted their own content. Note the lack of engagement on the posts, which typically had a binary 
reaction of zero or one like.  

 
Phrase Two: Expose the Exposers  

The French operation focused on CAR audiences was designed to counter the Russian one; with                             
time, the Russian trolls responded in kind. As time went by, both operations increasingly began to                               

                                                                                  
8 



 

respond to one another’s posts, calling each other out as “fake news” and even suggesting that                               
the other side were trolls from France or Russia - with complete accuracy and utter hypocrisy.  
 

 
Top left, a Russian page  arguing that French-speaking African countries are drawing closer to Russia; the 

photos show Russian Defense Minister Sergei Shoigu.  Top right,, a French account calling out the article as 
“propaganda, disinformation, manipulation.” Bottom, a Russian operation account replying to the French 

account of to accuse it of  “contradicting the truth.”  
 
 

                                                                                  
9 



 

 
Left and right, French asset Martin Kossipé - apparently the operation’s lead persona in “fighting” 

disinformation - calling out posts by Russian assets as fakes.  
 
The French operation paid particular attention to a remarkable children’s cartoon - ​published on                           
YouTube in July 2019 and ​flagged by the New York Times in September 2019 - that was                                 
sponsored by Prigozhin’s CAR mining company, Lobaye Invest (since ​sanctioned by the U.S.                         
Treasury​). The cartoon, narrated in a childish French voice, told of a commune of hard-working                             
animals in Africa whose farm was raided by hyenas. A noble lion (standing for CAR) tried to fight                                   
off the hyenas (US and France), but was outnumbered. He called for help to his old ally the bear,                                     
“in a far-off northern country called Russia,” and the bear woke up from hibernation and ran to                                 
CAR in time to save his friends.  
 
The video existed in two language versions, French and English. Unusually, the French version as                             
preserved on the YouTube channel mentioned above was four seconds shorter than the English                           

                                                                                  
10 

https://www.youtube.com/watch?v=NCZ0YSyWVhk
https://www.nytimes.com/2019/09/30/world/russia-diamonds-africa-prigozhin.html
https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm1133
https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm1133


 

version, which was posted in October by Prigozhin-linked South African Facebook page JHB24. It                           
missed out one crucial scene: the hyenas gathering under the French and American flags. 
 

 
Top, screenshot of the French version, July 2019, showing the lion and bear with the flags of CAR and Russia. 
Bottom, screenshot from the English version, showing the hyenas. Note the difference in lengths, caused by 

the omission of the flag-bearing hyenas in the French version.  
 

                                                                                  
11 



 

The French troll operation seems to have taken particular offense at this video. On the very first                                 
day of their reaction to the Prigozhin operation, French inauthentic account “Martin Kossipé”                         
posted about it, accusing it of using “powerful subliminal message techniques aimed at altering                           
judgement and influencing the opinion of the youngest.” French assets were still commenting on                           
the video in February 2020, comparing it with a “Soviet brainwashing technique” targeting the                           
children of CAR.  
 

 
Posts by French operation assets on the cartoon.  

 
In an even more direct case of tit-for-tat trolling, the French operation ran its own cartoon that                                 
featured a caricature of the Russian one, in an apparent attempt to create a “counter narrative”                               
directly focused on the Russian origin of the cartoon. This featured its own range of anti-Russian                               
stereotypes, including a “beautiful blonde” (as described in the accompanying Instagram post)                       
called Tatiana working on the cartoon, and an apparently alcoholic manager called Anatoli. To                           
add sexism to racism, the French cartoon portrayed “Russian troll” Tatiana as not even knowing                             
what country she was working on, calling it “L’Afrique du centre” instead of “Centrafrique”                           

                                                                                  
12 



 

(captioned as “Central of Africa”) and saying she did not even know where the country actually                               
was.  

 
Screenshots from the Bangui Square video, December 23, 2019. Note the title screen  

(“The story of how Russia helped Africa”), which echoed the name of the Lobaye cartoon,  
and the shot from the Lobaye cartoon on Tatiana’s screen.  

 

                                                                                  
13 



 

On other occasions, both operations called out assets that were not part of the takedowns and do                                 
not appear to have played any role in either operation, seemingly accusing authentic users and                             
bystanders of being trolls themselves. This mis-attribution points to one of the most insidious                           
and ultimately damaging effects of troll operations such as this: spreading unwarranted suspicion                         
about real users, thus undermining the credibility of authentic online conversations more broadly.  
 
The Russian assets had particular scorn for a CAR-based publication called Corbeau News, which                           
to date shows no sign of having been part of this operation, but was highly critical of Russia.                                   
Multiple Russian accounts accused it of being “fake news;” in March, one asset run by the                               
Russian operation claimed to have been a Corbeau News journalist who had seen the error of                               
their ways - apparently an attempt to smear the outlet by providing a false confession. Other                               
Russian accounts amplified it. Fake accounts posing as journalists to undermine the credibility of                           
media outlets are routinely observed in information operations, posing grave concerns for press                         
freedom globally. 
 

 
Left, the “confession” by an account run by the Russian operation. Right, another Russian asset  

amplifying it with the warning to “always check the information.”  
 

As time passed, the claims grew increasingly elaborate, with different French and Russian assets                           
conducting basic open-source verification on each other’s contents, including reverse searching                     
imagery. As early as January 28, the French asset Martin Kossipé labeled a page called Futurs                               
Leaders Africains (“future African leaders”) as “fake news,” and argued that it was “administered                           
by RUSSIAN TROLLS.” The page has since been taken down, but ​cached ​versions show it was                               
created in 2014, registered to a Russian phone number, and accused France of staging murders,                             
coups d’etat and other crimes in Africa. It is unclear how this was connected to the current                                 
operation, but the fake French account Martin Kossipé expended some effort to pose as an                             
open-source researcher and present his evidence for his claim.  
 

                                                                                  
14 

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AOVdgHekjgiYJ%3Ahttps%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FFLA.startup%2F%3Fpageid%3D251438331729887%26ftentidentifier%3D1176222642584780%26padding%3D0%20&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=us
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AufV0u6ffUYsJ%3Ahttps%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FFLA.startup%2Fposts%20&cd=4&hl=en&ct=clnk&gl=us


 

 
The post by Martin Kossipé, 1: calling out the page as fake because of its Russian phone number  
(the Russian flag is a cute touch, and was added by the fake French account in the screenshot it  

shared, not by us). 
 

 
The post by French fake account Martin Kossipé, 2: calling out an amplifier as having a profile pic  

from Getty Images. 
 

                                                                                  
15 



 

Russian trolls took similar pains. On October 5, 2020, a Russian account posted a lengthy expose                               
of “FAKE NEWS!” This time, the controversy focused on the claim that Russia had shipped a                               
billion dollars in cash to CAR; this claim seems to have come from an individual who was not                                   
affiliated with either operation. Like Martin Kossipé, the Russian persona appended open-source                       
evidence to its comment, in the shape of a series of screenshots: several pictures of the                               
individual’s post, and the results of a reverse image search to show that one of the pictures was                                   
stolen. 
 
On this occasion, however, the Russian operator appears to have overreached himself: the                         
screenshots showed that “his” browser was set to Cyrillic, as the timestamp on the screenshots                             
read “3ч”, i.e. 3 hours ago (3 часа назад). This appears likely to have been an inadvertent slip, but                                     
it provides a further open-source indication that the operator behind this persona was connected                           
to the Russian-language world. 
 

 
Left, post by the Russian account calling out as “fake news” an accusation of Russian interference by a 

Facebook user (right) who does not appear to have belonged to either operation. Bottom right,  
the Russian account’s screenshot of the offending post, with the timestamp in Cyrillic.  

 

                                                                                  
16 



 

Phase Three: Just Good friends  

At some point in this cycle of recrimination, a strange thing happened: the French and Russian                               
trolls began amplifying one another’s posts, sharing them into different CAR-focused groups. It’s                         
unclear - and somewhat puzzling - why this happened. This may have been intended to portray                               
the trolls as reasonable users who were able to see both sides of the story, or to polish their ​bona                                       
fides as fake-news exposers; the French persona Marius Ndebe even shared the Russian post                           
immediately above, although the French account took the opportunity to point out that one of the                               
armored vehicles donated by Russia to CAR had already broken down.  
 

  
Left, Marius Ndebe (French set) sharing the Russian account’s post; right, the original.  

                                                                                  
17 



 

 
French account sharing Russian accounts. 

 
However, it is also possible that this was a prelude to the next step, because at some time during                                     
the first half of 2020, the French and Russian accounts started making friends (at least in the                                 
social-media sense). By the time our teams reviewed the network in late 2020, at least four of the                                   
French accounts had friended at least three of the Russian accounts, including one of the most                               
outspoken Russian critics of the French operation..  
 
It is unclear whether this was intended as a crude form of camouflage (“If I were a troll, I wouldn’t                                       
befriend you”), a type of reconnaissance, or even a form of meta-trolling (“I can see your mouse                                 
from here”). However, as events were to show, it may also have been the precursor to even more                                   
direct action.  

 

                                                                                  
18 



 

 
At least four pro-French assets befriended assets from the pro-Russsian set.  

 
Phase Four: Who’s Trolling Whom?  

Perhaps the most remarkable post of this entire cluster of operations came from Russian                           
account Eric Humez (whose profile picture was taken from a Nigerian user on the Russian                             
platform VK) on May 15. The lengthy text post exposed what he called a group of “fakers,                                 
probably financed from abroad,” who wrote articles and social-media posts “to destabilize the                         
situation in the country and discredit CAR’s foreign partners.” It went on:  
 
“The story starts with a message from a certain Martin Kossipé, who contacted me via Facebook                               
direct message. As an author and journalist, I was interested by the proposal of cooperation with a                                 
group of pan-Africanists, because my position is clear: I am in favor of true information and the                                 
cohesion of the people of CAR. After a brief exchange, Martin proposed that I write articles and                                 
work with his ‘team of journalists.’ I was flattered, he described the objective of their work, they are                                   
against colonialism, they fight for the rights of Africans. But then the list of enemies of Africa was                                   
reduced to a single partner of CAR: against Russia. And I thought he was probably a French agent,                                   
because the Russian presence is hindering this country's projects for a new colonization. Nobody                           
else hates the Russians in CAR. ​Martin may be a French agent paid to recruit Central African                                 

                                                                                  
19 



 

journalists, and his page is a fake account, because there’s nothing there but a few posts against                                 
Russia​.” (emphasis ours) 
 
The post by the fake Russian account then went on to accuse three accounts of being French                                 
assets. Two did indeed feature in the takedown; the third did not. The Russian account further                               
accused them of threatening “one of my journalist friends for publishing an article that criticized                             
France and its neocolonial policy.”  
 

 
Screenshot of the opening salvos in the Eric Humez post.  

 
 
 

                                                                                  
20 



 

Given the limitations of open-source investigation, and the necessity of never taking a fake                           
account’s words at face value, this post raises more questions than it answers. Did the French                               
operators really contact their Russian counterparts to enroll them in their own anti-Russian                         
operation? If so, was it because they did not realize they were contacting a troll operation, or                                 
because they were attempting some form of double bluff or entrapment? Who, in short, was                             
trolling whom?  
 
While those questions cannot be answered, the post does fit into a broader pattern of increasing                               
engagement with, and amplification of, each other’s content. The longer the French and Russian                           
troll operations went on, the more they came to resemble one another, mirroring each other’s                             
accusations, trading the same insults, and even producing videos to attack one another with                           
stereotypes. It is an object lesson in the danger of trying to fight fake news with more fake news.                                     
Whatever the French operation’s motivation may have been in countering the Russian operation,                         
it ended up mimicking it. 

The Russian Operation 
 
As it announced the takedown of the Russian operation in December 2020, Facebook said, “We                             
identified several clusters of connected activity that relied on local nationals from Central African                           
Republic and South Africa. This network used a combination of fake and compromised accounts                           
— some of which had been already detected and disabled by our automated systems — to                               
comment, amplify their own content, drive people to off-platform domains and run Groups and                           
Pages posing as news and civic-focused entities. They also solicited content from local                         
journalists. The people behind this activity took operational security steps to conceal their                         
location and identity. … Although the people behind this activity attempted to conceal their                           
identities and coordination, our investigation found links to individuals associated with past                       
activity by the Internet Research Agency (IRA) and previous operations we attributed to entities                           
associated with Russian financier Yevgeniy Prigozhin, who was ​indicted by the US Justice                         
Department.”  
 
As noted above, the Russian operation was larger and more followed than its French counterpart:                             
one of its South African pages had over 140,000 followers, while one of its CAR-focused pages                               
had over 50,000. It was also more politically engaged, posting a large volume of content about                               
Central African politics, and running pages that explicitly supported President Faustin-Archange                     
Touadéra in his re-election bid, while attacking his main rival, Francois Bozizé.  
 
It is worth noting that while the French operation mimicked the tactics of the Russian one in its                                   
attempt to counter Russian messaging in CAR, a key difference is that our teams could not find                                 
any evidence of the French accounts discussing electoral politics and candidates in CAR. In short,                             
the French operation stopped short of electoral interference, which seemed to have been a key                             
goal of the Russian set. 

                                                                                  
21 

https://www.justice.gov/file/1035477/download


 

 
Size, Scale and Scope 

The takedown of this Russian operation included 63 Facebook accounts, 29 Pages, 7 Groups and                             
one Instagram account.  
 
The Russian takedown set primarily focused on the CAR and appears to have been an attempt to                                 
rebuild the network after the 2019 takedown: almost all the CAR-focused assets were created                           
from January-March 2020. A cluster of three pages focused on South Africa; these were created                             
in November 2018 and masqueraded as news outlets. A set of eight accounts were created in                               
July 2020 and claimed identities in Cameroon, but seemed to post exclusively about tensions and                             
a possible coup in Equatorial Guinea, even advertising for staff to work on a “mission” there. A few                                   
assets focused on more regional or general issues. 
 
Each cluster of country-focused assets largely worked independently, but some open-source                     
indicators pointed to a connection between them, such as mutual shares and likes, and at least                               
one real individual who moved between the different clusters. At critical moments, they also                           
focused on the same themes -- notably defenses of Prigozhin’s various activities in Africa and                             
claims of a possible coup in Equatorial Guinea in July 2020.  
 

 
Dates of creation (pages and groups) or dates of the first profile picture (for accounts) of Facebook assets in 
the Russian takedown set. Note the country clustering: South Africa, November 2018; CAR, January through 
March, 2020; Cameroon, July 2020. It is perhaps significant that South Africa held its election in May 2019, 

while CAR is to hold national elections and Cameroon is to hold local elections in December 2020.  
 

                                                                                  
22 



 

Of the assets that focused on one particular country, rather than focusing on regional or general                               
issues, over 80 percent dealt with CAR. These included a clutch of pages that posed as news                                 
outlets, pages focused on local issues, and accounts that masqueraded as CAR citizens. Some of                             
the accounts used stolen profile pictures, described below. The Cameroon / Equatorial Guinea                         
assets made up a small proportion of the operation. Only one asset appeared focused on Sudan,                               
but it had not made any visible posts by the time of the takedown.   
 

 
Breakdown of Facebook assets (pages, groups, and accounts) by the primary country they focused on, when 

this was clear. Some other assets took a regional approach.  
 
The pages appear to have had some success in building an audience (although audience                           
numbers can be inflated by artificial means, and therefore should not be taken as a definitive                               
indicator). One page, SADC News, that focused on Southern Africa, had over 140,000 followers by                             
the time it was taken down. Another, dedicated to CAR’s President Touadéra, had over 50,000.                             
The bulk of the network’s pages and groups had followings or memberships in the low                             
thousands.  
 

                                                                                  
23 



 

 
Followings for the Facebook pages and membership numbers of the Facebook groups in the Russian 

operation.  
 
Around these groups and pages, the Russian operation wove a network of fake accounts that                             
served as administrators, amplifiers, and defenders (as described above). Some of these assets                         
featured profile pictures that were stolen from a range of sources, including the profile pictures of                               
social media users unconnected with the operation. Some of the photos were altered, cropped or                             
reversed, presumably to make detection harder.  
 

 
Left, asset Eric Humez. Right, profile picture of a Nigerian user on VK, uploaded in 2014.  

 

                                                                                  
24 



 

 
Left, profile picture of asset Désiré Toungs, uploaded on April 8, 2020. Right, ​Tumblr post​ from November 

2017.  
 
Other profile pictures featured small groups. Again, these originated from a range of sources,                           
including TV shows and social-media posts; some were widely shared online before the operation                           
came to them. 
 

 
Left, asset Toby Mbi Mando. Right, post from ​Bangui TV​ four days earlier.  

 

                                                                                  
25 

https://blackboysrmagic.tumblr.com/post/167948831503/dariusjr
https://www.facebook.com/1580434635338001/photos/a.1772178336163629/2758491907532262/?type=3&theater


 

 
Left, profile picture of asset Lara Fereiera, uploaded on June 22, 2020. Right, the ​original photo​ by 

photographer Adrian McDonald (@lexonart) on Instagram, March 13, 2019. The original photo, which was 
liked over 55,000 times, has been widely copied and shared online.  

 
According to Facebook’s page transparency feature, the operation was run from a number of                           
locations in Africa, notably the Central African Republic, South Africa, and Egypt. Most of the                             
assets showed admins in the appropriate countries: for example, the operation’s most-followed                       
page, Southern African Development Community, had three admins in South Africa, while one of                           
its more popular CAR pages, Centrfrik-Infos, had two admins in CAR.  
 

 
Page transparency for Southern African Development Community, left, and Centrfrik-Infos, right. Note also the 

name changes that the South African page went through early in its career.  
 
Others showed a blend of locations. For example, the most-followed CAR page, ​Le President 
Faustin-Archange Touadéra​, had two admins in CAR and one in South Africa. The page ​INGA NDO 
had three in CAR and one in South Africa. 
 

                                                                                  
26 

https://www.instagram.com/p/Bu9Ql0FHo24/


 

 
Page transparency for Le Président Faustin-Archange Touadéra, left, and INGA NDO, right.  

 
Still others, however, showed an unusual pattern. Several of the CAR-focused pages proved to be                             
managed from Egypt and South Africa, with no visible administration from CAR at all. These                             
included, ironically, the page ​Touche pas ma Centrafrique​ (“Don’t touch my CAR”).  
 

 
Page transparency for two CAR-focused pages including “Don’t touch my CAR”.  

 
Different country clusters showed some difference in behavior. The assets based in South Africa                           
tended to post more often, and typically started earlier than some of the CAR-focused assets, as                               
the following polar plots demonstrate. 
 

                                                                                  
27 



 

 
Post Counts by Hour (GMT); distance from the center of each graph indicates more activity at that time.  

The South African-focused Russian pages (top and center left) show a different pattern of posting behavior 
than that seen in the CAR-focused pages, and the South African pages produced more content in total.  

 
On several occasions, assets from the Russian operation paid to promote their posts. For                           
example, in December 2020 the page dedicated to the CAR president promoted a post on the                               
62nd anniversary of the proclamation of the CAR. The post recorded some 3,600 reactions,                           
compared with a typical engagement rate of 100-300 for its “organic” posts. According to                           
Facebook’s statement, the operation spent some $38,000 on ads on Facebook and Instagram,                         
paid for primarily in South African rand and US dollars.  
 

                                                                                  
28 



 

 
Left, screenshot of the Facebook ad archive. Right, the original post; note the number of engagements  

at the bottom left.  
 

Similarly, a number of pages launched ad campaigns on October 19, 2020. These included                           
Centrfrik-Infos​, ​Les oiseaux de centrafrik​, ​Nouvelles Plus​, ​Vounga Sango Net and ​Info Nouvelles                         
RCA​. In each case, sponsored posts performed significantly better than the average post on the                             
page, with 5-20 times more engagement (usually into the mid to high hundreds), suggesting that                             
the sponsorship had some effect.  

 
Left, screenshots of the two ads run by Centrfrik-infos in October. The left one translates "CAR-Diplomacy: a 
high level phone call between the Russian minister of foreign affairs and the Central African head of state" 
and the right one "CAR-Politics: President Touadéra keeps his promise towards the Republic." Both articles 
took a strongly pro-Russian stance. Right, two promoted posts by ​Les oiseaux de centrafrik​, on an official 

pre-election visit by the UN and African Union, and on a raid on World Food Program truck. 

                                                                                  
29 



 

Use of Language  

The Russian operation’s primary language was French, in keeping with the populations it was                           
targeting. At least one of its assets betrayed signs of unidiomatic language use in its “About”                               
section describing the page, but the posts were overwhelmingly written in idiomatic French,                         
including appropriate regional variations. This aligns with Facebook’s statement that the                     
operation “relied on local nationals.” 
 
The bio of the page ​Centrfrik-Infos showed signs of unidiomatic use. Its stated aim was “to inform                                 
compatriots about the country's news and also to debate, in other words to offer ideas" (​Ce page                                 
a pour but d'informer les compatriots sur informations du pays et aussi a debattre ,autrement dit                               
proposer les idées…​). This showed a blend of grammatical, syntactical and gender mistakes: "ce                           
page" instead of "cette page," "compatriots"instead of "compatriotes," "sur informations" instead                     
of “sur les informations," etc.  
 
This was an exception. Generally, the operation’s posts were written in fluent and idiomatic                           
language. Some of the assets in the takedown set were associated with real individuals from                             
CAR; these pages are not included in this report. Recent IRA-linked operations, including one in                             
Ghana​, have made substantial use of unwitting locals to generate their content and administer                           
the pages; the CAR-focused operation followed that trend.  
 
Links to Prigozhin  

The set that Facebook identified showed multiple, interlocking connections with Prigozhin’s                     
wide-ranging activities. This applied to assets from both South Africa and CAR, which intersected                           
with different parts of the Prigozhin troll network. Graphika identified both parts of the network                             
from open-source clues before receiving the full sets from Facebook.  
 
In the ​Central African Republic​, the initial lead came from a fake far-right news outlet connected                               
with the Internet Research Agency called NAEBC, which Graphika ​documented in October. The                         
fake outlet focused on the United States, but according to EXIF data, the ​banner that it used on its                                     
website was called “Centrfrik-Infos.” That name led to one of the Prigozhin assets in CAR, the                               
page Centrfrik-Infos.  
 

                                                                                  
30 

https://graphika.com/reports/ira-in-ghana-double-deceit/
https://graphika.com/reports/step-into-my-parler/
https://naebc.com/wp-content/uploads/2020/08/ava_fbgab_400x400.jpg


 

 
EXIF information for the ​NAEBC logo​, extracted using the website ​http://exif.regex.info/exif.cgi​.  

 
The page was associated with an email address that led to a number of other assets in the                                   
takedown set, notably the pages Les oiseaux de centrafrik (“the birds of CAR”), ​Info News RCA ​and                                 
Nouvelles plu​s, and the personas Lara Fereiera, Carla Santa, and Gracilia Isis. 
 
In ​South Africa​, an open-source point of entry stemmed from Facebook’s takedown of Prigozhin                           
networks in October 2019. This identified a Prigozhin page called AFRIC, which was focused on                             
development issues in Southern Africa. AFRIC, in turn, promoted a “news” site based in South                             
Africa called SADC News (the name referenced the Southern African Development Community,                       
but had no connection with it).  
 

 
Screenshot from the Facebook takedown announcement, October 2019. 

                                                                                  
31 

https://naebc.com/wp-content/uploads/2020/08/ava_fbgab_400x400.jpg
http://exif.regex.info/exif.cgi


 

The SADC News website had its own Facebook page. In January 2019, this page ​advertised a poll                                 
launched by AFRIC, indicating that their promotion went in both directions. Later in 2019,                           
SADCNews ​praised AFRIC’s election observers, putting them on a par with officials from the AU                             
and EU. Facebook identified the SADC News page as part of the Prigozhin network.   

Link shared by SADCNews of AFRIC poll. 

The SADC News website was created on November 1, 2018, at 21:33:55 Zulu. Of note, this is just                                   
four seconds after the creation of another site linked to an asset included in the takedown,                               
livereport.co[.]za.  

 

 

WhoIs entries for sadcnews[.]org and livereport.co[.]za 

 

                                                                                  
32 

https://www.facebook.com/SouthernAfricanDC/photos/a.2138001222916848/2241760112540958/?type=3&theater
https://sadcnews.org/2019/10/14/international-electoral-observation-missions-to-oversee-voting-process-in-mozambique/


 

As a further point of crossover, in January, the SADC website featured the name of a person who                                   
had been identified as working with the AFRIC organization. The name was deleted from the                             
website soon after, but it then appeared in connection with the activity in the Central African                               
Republic, and was attached to a Facebook account that was taken down in the set. 
 
Content clues suggest further connections. One ​article that LiveReport published on January 8,                         
2020, claimed the Ukrainian flight shot down over Tehran that week could have been downed by a                                 
U.S. drone. The only source it gave for this claim was an unnamed “source from the Iranian                                 
military.” The LiveReport article was cited the same day, and repeated in the following days, by a                                 
number of Russian-language websites tied to Prigozhin: ​riafan.ru (which expanded the sole                       
source into a headline that “Iranians” are convinced the U.S. was to blame), ​rueconomics.ru​,                           
nation-news.ru​ and ​polit.info​.  
 
Other articles on the SADC News website defended Russia and Prigozhin’s business interests.                         
These were often written in unidiomatic English and attributed to authors who only went by their                               
first name and displayed no profile picture or other biographical information, an atypical setup for                             
bylines. For example, on April 9, 2019, a persona called “Emmanuel” published an ​article                           
headlined, ”Is BBC to trust?” (Note the unidiomatic phrasing.) The article attempted to discredit a                             
BBC report on Russian interference in Madagascar’s election. A persona called “Alice” on                         
November 1, 2019, ​cited a number of tweets to discredit the claim that five Wagner mercenaries                               
had been killed in Mozambique. The deaths were confirmed by the ​Moscow Times​, citing                           
Mozambique Army sources. Some time between February and November 2020, the website                       
deleted all its author personas for unknown reasons.  
 
Individually, each of these open-source indicators could be coincidental, but collectively they have                         
provided entry points for researchers around the world to investigate and unravel the different                           
activities linked to the Prigozhin network, and on which Facebook’s latest takedown provides                         
additional context.   
 
Theme: Elections   

Many of the CAR-focused assets shared content praising CAR’s incumbent President                     
Faustin-Archange Touadéra. Touadéra was elected in the 2016 presidential elections, where he                       
won in a second round against former CAR Prime Minister Anicet Georges Dologuélé. The                           
Russian operation typically created pro-Touadéra content on its pages, and then used its                         
accounts to share those posts into unaffiliated groups.  
 

                                                                                  
33 

https://livereport.co.za/2020/01/08/ukrainian-boeing-737-could-have-been-shot-down-by-american-drone/
https://riafan.ru/1240376-voennye-irana-schitayut-chto-bespilotnik-ssha-atakoval-raketoi-ukrainskii-boeing-po-oshibke
https://rueconomics.ru/424232-ssha-mogli-sbit-ukrainskii-lainer-pri-popytke-likvidirovat-pervykh-lic-irana
https://nation-news.ru/494655-amerikanskii-bpla-byl-zamechen-nad-tegeranom-v-moment-katastrofy-ukrainskogo-boeing-737
https://polit.info/482761-ssha-planirovali-unichtozhit-pravitelstvennyi-samolet-irana-no-sbili-ukrainskii-lainer
https://sadcnews.org/2019/04/09/recent-elections-in-madagascar-had-the-new-ambitious-president-voted-by-the-majority-andry-rajoelina/
https://www.bbc.co.uk/news/av/world-africa-47830161/did-russia-meddle-in-magadascar-s-election
https://sadcnews.org/2019/11/01/another-wave-of-fake-news-swept-over-mozambique/
https://www.themoscowtimes.com/2019/10/31/7-kremlin-linked-mercenaries-killed-in-mozambique-in-october-sources-a67996


 

 
Left, poll by one Russian operation account amplified by another. Right, post by an operation account 

portraying Touadéra as forging the country after chaos and corruption.  
 

CAR will hold parliamentary and the first round of presidential elections on December 27, 2020 (a                               
second presidential round is scheduled for February 14 if no candidate wins an absolute                           
majority). The Russian operation’s assets often commented on the election, usually from a                         
pro-Touadéra point of view. This was a notable difference from the French operation, which made                             
no systematic reference to local politics or partisan matters.  

 

                                                                                  
34 



 

 
Pro-Touadéra posts by Russian assets that mentioned the election directly.   

 
Other posts attacked one of Touadéra’s rivals, former rebel-turned-president Francois Bozizé.                     
These posts portrayed him as a “monster,” a “bandit,” and a puppet of France, the former colonial                                 
power in CAR. On December 3, Bozizé was ​barred​ from standing in the election.  
 

 
Anti-Bozizé posts by the operation. The right-hand one is a pun on his name and the French “bisou,” a kiss.  

                                                                                  
35 

https://www.africanews.com/2020/12/03/c-a-r-s-ex-president-francois-bozize-barred-from-dec-polls//


 

One outlier in the network was a page that supported Touadéra’s challenger Dologuélé. This                           
consisted almost exclusively of pro-Dologuélé posts, but it also mentioned visits that he made to                             
France. The purpose of this page is unclear.  
 

 
Post describing a visit by Dologuélé to France, October 2020.  

 
The Russian assets focused on South Africa were less concerned about domestic politics. They                           
posted broadly about news and events across Southern Africa, often copying their content from                           
authentic sources, perhaps in an attempt to build an audience for these pages.  
 

 
Selection of themes from the Twitter feed of SADC, showing the wide regional interest.  

Many of the articles were copied from other sources.  

                                                                                  
36 



 

 
 
 
 

 
Comparison of an ​article​ posted by LiveReport on November 26 (top) with an ​article​ by Al Jazeera on 

November 19 (bottom). Words in the Al Jazeera version that did not appear in the LiveReport version are 
highlighted. The light editing suggests an attempt to avoid detection when copying articles wholesale.  

 
Theme: Russia   

In between its local posts, the Russian operation posted extensively about Russia. Unsurprisingly, 
given its origin, the tone was routinely positive and portrayed Russia as the friend, ally and savior 
of CAR against other foreign powers. The children’s cartoon described above was only the most 
egregious of its productions.  

 
 

                                                                                  
37 

https://livereport.co.za/?p=103
https://www.aljazeera.com/news/2020/11/19/south-africas-ex-president-zuma-walks-out-on-graft-commission


 

 
Posts by two CAR assets on the anniversary of diplomatic relations with Russia. Right, “Russia and RCA 

celebrate the 60th anniversary of their diplomatic relationship.” The left post is less precise and simply says 
“RCA Diplomacy: RCA and the Russian Federal Republic celebrate the 60th anniversary of their anniversary.” 

 
Post by a Russian CAR-focused asset describing a Russian soldier who helped a local woman with her 

housework, shopping and family. The post explains that the Russian soldier “in fact asked them to not tell 
anybody, so [poster] can’t say his name.” It concludes that the story is “truly moving,  

especially in the hard times we’re living through.” 
 

                                                                                  
38 



 

 
Left,  post praising Russia’s contribution to stability in CAR (with several un-idiomatic and grammatically 

incorrect French sentences). Right, post on a delivery of Russian military vehicles. French assets also 
commented in this story, insisting that one of the vehicles broke down soon after delivery.  

 

                                                                                  
39 



 

 
Two posts from the Russian assets on the Russian delivery of armored vehicles,  

comparing them with crocodiles (“they are strong and powerful, ready to face armed rebel groups!”).  
Note the little Russian flags on the side of the crocodile-vehicles on the right post,  

and the crocodile emojis on the left one. 
 

Theme: France 

By contrast, and in keeping with the troll engagements described above, the Russian network was                             
rountely hostile to the French and United Nations presence in Africa. Posts from the operation                             
portrayed French troops as rapists and thugs, and described France as plotting against CAR                           
internationally.  
 

 
Examples of anti-French articles. From left to right: French soldiers are accused of drugging and raping girls, 
France is openly plotting at the UN against CAR, France is manipulating the UN Security Council to make CAR 

a "living hell." 
 

                                                                                  
40 



 

 
Russian troll posts portraying French President Emmanuel Macron with a banner saying “no to fake news” 

and a red button saying “publish some fake news.”  
 
The Russian-attributed and South Africa-centric website LiveNews, which largely copied its                     
content from other sources, did post the occasional original article. Many of these were strongly                             
partisan and anti-French, or sometimes anti-American. For example, one article ​accused France                       
of “seeking profit for itself while fueling military instability” in CAR. A second was ​headlined​,                             
“Hypocrisy of France regarding retreat of its troops from Sahel region,” which speaks for itself. A                               
third ​described a U.S. diplomatic visit as “an attempt to verify whether the hidden interests of the                                 
United States are being achieved through the United Nations peace mission.” 
 
Still other assets accused France of plotting a coup in CAR or of stealing natural resources. One                                 
post even called for violence against French troops.  
 

 
“How dare they come here and touch our women!!!!” Post by Russian asset Ed Pin calling for vengeance 

against French soldiers who allegedly raped local women.  

                                                                                  
41 

https://livereport.co.za/2020/01/20/france-getting-richer-by-using-cars-natural-resources/
https://livereport.co.za/2020/01/16/hypocrisy-of-france-regarding-retreat-of-its-troops-from-sahel-region/
https://livereport.co.za/2020/01/22/us-assistant-secretary-of-state-for-african-affairs-tibor-p-nagy-in-bangui/


 

A particularly striking post in April 2020 featured a photo of a printed statement on the letter                                 
paper of the UN mission in CAR (MINUSCA). This claimed that the UN mission was “entirely                               
controlled by France,” and that France was using the mission as a cover to fund armed militias                                 
and sell them weapons “in exchange for money, diamonds, gold or organs.” Our teams were not                               
able to find other sites where the same image was posted, suggesting that it may have been a                                   
forgery planted by the operation itself.  
 

 
The letter accusing France of financing Islamist groups in CAR.  

We have covered the name, signature and contact details of the alleged signatory. 

                                                                                  
42 



 

Theme: The UN Mission in CAR   

More broadly, the Russian operation was routinely hostile to Western powers and the United                           
Nations, especially the UN mission in CAR known as MINUSCA. As with their treatment of France,                               
the Russian assets accused MINUSCA and other foreign actors of a range of crimes, including                             
rape, theft, and pillaging natural resources.  
 

 
Examples of articles shared by the Centrfrik-Infos page criticizing the UN Mission in CAR, MINUSCA, accusing 
its troops of raping Central-African women, of being tied to tax fraud and embezzlement schemes or of being 

hated by the local population.  
 

                                                                                  
43 



 

 
Two posts by the Russian operation accusing MINUSMA of organizing demonstrations  

against itself to “clean out” its opponents and “get rid” of unwanted staff.  
 

An article by the operation’s South Africa-based asset LiveNews on the “​uselessness​” of UN                           
peacekeepers in the Central Africa Republic praised Russia’s role in Africa: “In the case of the                               
CAR, it is Russia that has been helping train the FACA soldiers that have played an important role.” 

 
Theme: Equatorial Guinea  

A final theme of concern to the operation emerged from the group of accounts that posed as                                 
coming from Cameroon. Unusually, the primary activity of these accounts was to spread content                           
about Equatorial Guinea. From July-August 2020, several assets in the Cameroon-facing cluster,                       
and the South Africa-based SADC News, posted about allegations of a forthcoming coup in                           
Equatorial Guinea. At least one Russian asset posted job advertisements to recruit people on a                             
“mission” in Equatorial Guinea.  
 

                                                                                  
44 

https://livereport.co.za/2019/12/18/the-uselessness-of-the-presence-of-the-minusca-contingent-on-the-territory-of-the-car/


 

 
"​Urgent ask: My friends are recruiting men for a team work mission in Equatorial Guinea. Job description: 

rigorous and respectful of hierarchy, strong feel for teamwork. High compensation, DM me.​" 
 

 
Equatorial Guinea-focused content shared by Cameroonian assets talking about a supposed coup plotted by 

the military.  
 

                                                                                  
45 



 

 
Post by the South Africa-based SADC News on Facebook, linked to its own website,  

alleging the possibility of a coup in Equatorial Guinea. 

The French Operation   
As it announced the takedown of the French operation, Facebook said, “The people behind this                             
activity used fake accounts — some of which had already been detected and disabled by our                               
automated systems — to pose as locals in the countries they targeted, post and comment on                               
content, and manage Pages and Groups … Some of these accounts also commented on the                             
content that criticized France posted by one of the Russian operations.  

                                                                                  
46 



 

 
“Although the people behind it attempted to conceal their identities and coordination, our                         
investigation found links to individuals associated with French military.” 
 
Size, Focus and Following 

The French operation consisted of 84 Facebook accounts, 6 Pages, 9 Groups, and 14 accounts                             
on Instagram. In addition, we identified at least two YouTube channels and at least 20 Twitter                               
accounts that appeared to be associated with the same operation.  
 
The operation broke down into two main groups. The earlier and larger, which appears to have                               
started in May 2018, focused on the security situation in Mali, where French and UN forces have                                 
been deployed since 2013. The latter, which seems to have begun in January 2019 and                             
accelerated in November 2019, focused on the Central African Republic and, in particular, the                           
presence of Russian businesses and mercenaries linked to Prigozhin. A handful of assets                         
focused on Niger, Burkina Faso, and Chad; these typically posted about news and security                           
incidents in their respective countries.  
 

 
Dates of creation (pages and groups) or the date of the first profile picture (for accounts) of Facebook assets 

in the takedown set. Note how the CAR-focused assets only began in January 2019.  
 

                                                                                  
47 



 

 
Breakdown of Facebook assets (pages, groups and accounts) by the primary country they focused on, when 

this was clear. Some other assets took a regional approach.  
 

The assets tended to operate in clusters. Accounts liked or replied to each other’s posts, and                               
posted each other’s content into various groups, some controlled by the operation, others                         
apparently independent, and some controlled by the rival Russian operation. This gave them                         
steady, if undramatic, engagement figures -- typically under 20 likes or shares and under half a                               
dozen comments -- but left them largely confined to their own echo chamber. Other than assets                               
controlled by the French and Russian operations, few users appear to have engaged with the                             
operation’s assets. Only one page, focused on Mali, had a significant following, at a still-modest                             
4,759; none of the others had over 150 followers. The group with the most members, also                               
focused on Mali, had 490 members when it was detected and taken down by Facebook.  
 

                                                                                  
48 



 

 
Pages and groups on Facebook sorted by their number of followers or members. No assets had over 10,000 

followers; we include the columns here for  comparison with the Russian set below. 
 
Accounts in this set bore clear indicators of inauthenticity. One, for example, used boxer                           
Muhammad Ali as its profile picture; another used a stock photo copied from Alamy Images. A                               
third persona that was active both on Facebook and on Instagram took a series of photos from a                                   
Czech fitness coach on Instagram. 
 

 
Left, Facebook page “Paris Clay,” part of the operation, uploaded April 2019. Right, the Instagram profile from 

which the pictures were stolen. These pictures were uploaded by the original user in December 2018.  

                                                                                  
49 



 

 

 

 
Examples of stolen and stock pictures used by the French assets.  

 
Two accounts appear to have had profile pictures created by the artificial intelligence model                           
known as Generative Adversarial Networks, or GAN, a tactic that has become almost ubiquitous                           
among influence operations since we first exposed its use in a large-scale ​operation in December                             
2019. While this technology is fast-progressing in its ability to create believable imagery, to date                             
such images often can be identified by a combination of indicators that include unnatural light                             
outlinings of facial features, the texture of hair and clothing, distorted and irregular backgrounds,                           
and the alignment of the eyes.  
 

 
 

                                                                                  
50 

https://graphika.com/reports/operationffs-fake-face-swarm/


 

 
The profile pictures rendered opaque and superimposed on five synthetic faces generated by StyleGAN2 from 
the website thispersondoesnotexist[.]com. Note the alignment of the eyes and, in the case of the smaller one 

(which we suspect to have been cropped) of the shoulders and collar.  
 
Amplification: Network in Action  

While the Mali and CAR assets focused on different regions and issues, they typically used the                               
same methods to gain visibility for their posts: they continuously reposted them (at times, up to                               
31 times) in various local groups that often had thousands of members. On some occasions,                             
these posts were then boosted by secondary inauthentic accounts whose main purpose seemed                         
to amplify even more the network's content.  

                                                                                  
51 



 

 
 
 

 
One operation asset focused on Mali sharing the same post repeatedly to different, unrelated pages and 

groups. This behavior was typical of the entire network.  
 
Within each regional focus group, different assets -- both pages and accounts -- regularly shared                             
the same content. In Mali, this tended to focus on the struggle between Malian, French and UN                                 
forces and the Malian people, on one side, and terrorist groups on the other (the targeting is                                 
described in more detail below). Much of the content consisted of memes and cartoons either                             
mocking the terrorists or praising the forces opposing them.  

                                                                                  
52 



 

 
The same Mali-focused cartoon from an operation Facebook page, left, and Twitter account, right. The post 
mocks Al-Furqan, and its caption translates to “The IQ of a terrorist is lower than that of the most stupid of 

animals. I think it’s insulting for animals to be compared to them!” 
 
This mutual amplification was carried out across multiple groups and multiple platforms. For                         
example, the CAR-focused and “Russian counter-messaging” persona Bangui Square maintained                   
a ​YouTube channel​, at least one ​Twitter account​, and a Facebook page, all of which shared the                                 
same simple videos. 
 

 
Bangui Square assets on YouTube, Facebook, and Twitter, all sharing the same video.  

 
Often, other accounts in the network would then pick up on the original posts from Bangui Square                                 
and post them to a range of CAR-focused groups, disseminating them to new potential                           
audiences.  

                                                                                  
53 

https://www.youtube.com/channel/UCVx2KArOWdrryuQ0fwJainA
https://twitter.com/AbdonMokambo/status/1199992372534431744


 

 
Shares of an anti-Russian video by asset Bangui Square on YouTube, posted by French assets on Facebook. 
All these pages have been identified by Facebook as being inauthentic users centrally operated by the French 

operation. 
 

                                                                                  
54 



 

As noted above, this allowed the operation to spread its content to different groups and to give it                                   
the appearance of popularity, if not outright virality. However, there is little indication that the                             
tactic paid off in terms of heightened engagement. At the time of the takedown, only one of the                                   
Bangui Square YouTube videos had more than 150 views (in fact, 151), and most had under 100.                                 
This suggests that fake engagement is not enough to convince authentic users to also engage, if                               
the quality of the content itself is not enough to attract them.  
 

 
The video list for Bangui Square, in descending order of popularity; note the viewing figures.  

 
Theme: Russia in Africa  

As noted above, in mid-2019, the network expanded its remit and began posting about CAR,                             
including posts on Russia’s engagement and, in particular, the presence of entities and                         
businesses associated with Prigozhin.  
 
It is worth acknowledging that the French “Russian counter-narrative” campaign exposed by                       
Facebook and detailed in this report is a departure from the French Government’s stated                           
principles on how democracies must tackle “Information Manipulation.” In a landmark report                       
co-authored by the French Center for analysis, prevision and strategy of the Ministry for Europe                             
and Foreign Affairs (“CAPS”) and the Institute for Strategic Research of the Ministry for the Armed                               
Forces (“IRSEM”) entitled “Information Manipulation: A Challenge for Our Democracies” and                     
published on September 4th 2018 and hosted on the French Foreign Ministry ​website​, the authors                             
explicitly recommend that Governments “avoid heavy handedness” in tackling adversarial                   
informations, stating: “Civil society (journalists, the media, online platforms, NGOs, etc.) must                       
remain the first shield against information manipulation in liberal, democratic societies. The most                         
important recommendation for governments is that they should make sure they retain as light a                             
footprint as possible—not just in keeping with our values, but also out of a concern for                               
effectiveness.” The report even acknowledges that “clandestine operations, aiming for instance at                       
manipulating the manipulators, are risky because, if exposed (and it is becoming increasingly                         
difficult to prevent this in the long run), they can jeopardize the very credibility of the source and                                   
invigorate conspiratorial actors—which would end up strengthening the very actors one aimed at                         
undermining.”  
  

                                                                                  
55 

https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/manipulation-of-information/article/joint-report-by-the-caps-irsem-information-manipulation-a-challenge-for-our


 

 
Anti-Russian posts amplified by asset Marius Ndebe in July 2019. Left, sharing an article that accuses Russia 

and China of exploiting diamonds. Right, meme linking the presence of Wagner mercenaries and Russian 
mining companies.  

 
This anti-Prigozhin aspect of the operation moved up a gear in November 2019, after Facebook                             
took down a network of Prigozhin-linked fake accounts on ​October 30, 2019​. Four new assets                             
were created in the weeks after the takedown, and the operation stepped up its attacks on                               
Prigozhin’s presence, including by calling him out by name.  
 

                                                                                  
56 

https://about.fb.com/news/2019/10/removing-more-coordinated-inauthentic-behavior-from-russia/


 

 
Posts directly attacking Progozhin shared by French assets. Both were substantially re-shared among local 

groups by the network. The first one retrieved by Graphika dates back to December 24, 2019, after Facebook 
took down the Prigozhin-affiliated fake network.  

 
While the theme and focus were different, this aspect of the operation used many of the same                                 
techniques as the Mali-centric aspect. It, too, used primitive cartoons and memes, and                         
caricatured its targets: the operation portrayed Russians as drunken, violent neo-colonialists bent                       
on looting Africa of its mineral wealth, and on spreading fake news. The portrayal drew on crude                                 
national stereotypes including a regular use of the Soviet hammer and sickle motif, the Russian                             
fur hat (often with a red Soviet star), and bottles of vodka. French assets even engaged in                                 
homophobic commentary (see below) in their pursuit of “counter-narratives” to the Russian                       
influence in CAR. 
 

                                                                                  
57 



 

 
“Is that the future you want, my proud brother?” Meme from the operation  

portraying Russians as obese, drunken, and gay.  

                                                                                  
58 



 

 
The drunk, the dumb blonde, the mercenary, and the spy: four stereotypes of Russians from the Bangui 

Square persona.  
 
 
 

                                                                                  
59 



 

 
A video by Bangui Square, showing a SEWA Security Services mercenary beating up a local while the 

manager says, “We are SEWA Security Services. Are we here to help the people of CAR?” SEWA was exposed 
for being associated with Prigozhin and Wagner in ​September 2019​. 

 
 

The assets therefore disseminated content depicting Russians as violent mercenaries molesting                     
locals and lying about the real reasons of their presence. One narrative disseminated by one fake                               
French online account in Central African groups, for instance, accused Russians of arming                         
Central African rebel militias, while other assets claimed that they committed crimes and sexually                           
abused local women.  
 

                                                                                  
60 

https://www.nytimes.com/2019/09/30/world/russia-diamonds-africa-prigozhin.html


 

 
Post by French asset Martin Kossipé accusing Russian “propaganda” networks  

of covering up an alleged rape.  
 
Content depicting Russians as the new imperialists in Africa was especially common within the                           
group, alongside content presenting Russians as neo-colonial settlers there to plunder the                       
continent without giving anything substantial in return.   

                                                                                  
61 



 

The left-hand post claims that the Russians are fueling insurrection in CAR, and the right-hand one that they 
are committing crimes in the country.  

 

 
Anti-Russian posts depicting Russians as imperialists. The right one claims they are "parasites for Africa”, 

whereas the left one emphasizes  the abusive attitude of Russians on the continent. 
 
The operation worked across platforms and across media. A number of assets shared                         
screenshots of a satirical newspaper called "Centre à fric Matin" (a pun on the words                             
"Centrafrique" and the French for "cash centre") over some months. The editorial line was                           
vehemently anti-Russian, and mostly consisted of a satire of the Russian presence in CAR, for                             
instance ridiculing the military material sent to Centre-Africa earlier this year. The headline below                           

                                                                                  
62 



 

mocked Russia for sending trampolines to CAR after floods so that Central Africans won't get                             
their feet wet. The header called the outlet a “very dependent daily,” while the header made                               
pointed references to the Internet Research Agency, a Moscow phone number, and vodka. We                           
have only found two assets that promoted this outlet: the GAN-faced Facebook account Marius                           
Ndebe and a Twitter account that posted the same content, @afrik_com.  
 

 
Sample of Centre a Fric Matin, whose main target of satire was the Russian presence in CAR. The headline 

story says that Russia gave Central Africans trampolines to help survive floods. The impressum section 
includes the email domain vodka.ru (actually the domain of Russkiy Standart vodka) and the head office “IRA 

SP.” The banner calls it a “nationalist multi-press complex to edit and spread propaganda.”  
 

As part of its anti-Russian and anti-Prigozhin operation, the French network set up two Facebook                             
groups that masqueraded as anti-fake-news discussion forums. This is a particularly troubling                       
manifestation of fake news, and one that has often been observed in other disinformation                           
operations, including Russian ones. Its effect on the information environment has the potential to                           
be doubly damaging, as it casts suspicion on legitimate anti-fake-news outlets.  

                                                                                  
63 



 

 
The first post shared to the group “ANTI FAKE NEWS CENTRAFRIQUE” by the account that created it, whose 
profile picture was Muhammad Ali. Note the use of the hammer and sickle, which repeatedly featured in this 
operation. The share was posted on November 21, 2019, the day after the group was set up, and three weeks 

after Facebook exposed Prigozhin’s fake operations in Africa.  
 

                                                                                  
64 



 

On one occasion, the operation appears to have gone beyond its usual social media posts and                               
cartoon videos to plant a lengthy article in a local outlet. Several assets shared the article,                               
headlined “Russia wants to chase France out so it can instal its mercenaries and loot Africa,”                               
alongside a picture of an octopus crawling across Africa holding gold and diamonds. (This is a                               
common trope of cartographic propaganda.) The article was attributed to Martin Kossipé, one of                           
the French operation’s personas and the founder of one of its anti-fake-news groups. The article                             
was dated February, but assets were still sharing it in December.  
 

 
Left, share by multiple assets of an article on Russia wanting to “chase France out so it can install its 

mercenaries and loot Africa.” Right, the ​article​ on a conspiracy-minded website (note the reference to the 
French president making an African president’s wife pregnant at the top), attributed to another operation 

asset, Martin Kossipé. The Russian octopus cartoon displayed above was particularly popular among the set, 
and was repeatedly used by assets to comment on anti-Russian posts.  

 
On several occasions, the assets used repurposed and doctored images to push their                         
anti-Russian message. In October, for example, operation accounts shared a photo that they                         
claimed showed 1,000 Russian mercenaries arriving in Africa in secret. In fact, the ​original photo                             
showed the arrival of Russian military medics in Kyrgyzstan to help fight COVID-19 in July; the                               
French operation appears to have reversed the picture and altered the color palette to make it                               
harder to detect the forgery.  

                                                                                  
65 

https://hyperallergic.com/375900/the-map-octopus-a-propaganda-motif-of-spreading-evil/
https://web.archive.org/web/20201208223455/https://www.coupsfrancs.com/la-russie-veut-chasser-la-france-pour-installer-ses-mercenaires-et-piller-lafrique/
https://kaktus.media/doc/417568_v_kyrgyzstan_pribyli_voennye_vrachi_iz_rossii._foto.html


 

 
Left, post shared in the unfortunately named “ANTI FAKE NEWS CENTRAFRIQUE” group, October 2020.  

Right, excerpt from a report on ​Russian military medics arriving in Kyrgyzstan​, July 2020. 
 

 
Left, detail from a reversed shot of the French image; note the baggage in the middle ground.  

Right, detail of the image of ​Russian medics arriving in Kyrgyzstan​.  
 

                                                                                  
66 

https://kaktus.media/doc/417568_v_kyrgyzstan_pribyli_voennye_vrachi_iz_rossii._foto.html
https://kaktus.media/doc/417568_v_kyrgyzstan_pribyli_voennye_vrachi_iz_rossii._foto.html


 

 
 

Left, detail from a reversed shot of the French image; note the baggage in the foreground and the alignment 
of the net in the background. Right, detail of the image of ​Russian medics arriving in Kyrgyzstan​.  

 
Another asset, Marius Ndebe, shared a doctored picture taken in Congo in 2018 that showed gold                               
miners working. The picture was rotated and its resolution and exposure settings changed; the                           
operation then added the silhouette of an armed white man - supposedly a Russian mercenary -                               
taken from the back, to make it look like he was watching the gold miners with a weapon while                                     
they were working. The doctored picture was shared with the hashtags #pillage (#plundering),                         
#esclavage (#slavery), #Wagner, #stopexploitation and #blacklivesmatter, among others.  

                                                                                  
67 

https://kaktus.media/doc/417568_v_kyrgyzstan_pribyli_voennye_vrachi_iz_rossii._foto.html


 

 
Post by a French asset on “Russian imperialism” in Africa.  

 

                                                                                  
68 



 

 
Left, the French image reversed. Right, photo of gold miners in Ituri province, Congo, from a ​Wall Street 

International magazine article​, October 2018. 
 
On repeated occasions, the set's accounts shared anti-Russian content in pro-Russian Facebook                       
groups; when other users called them out as "French propaganda," the operation trolled back.                           
Often, if the conversation became heated, other assets joined the argument in support.  
 

 
Anti-Russian content created by a French asset was repeatedly shared by supporting French assets in 

pro-Russian groups. 
 
Theme: Vive la France 

As the Central African accounts posted content critical of Russia in Africa while they pushed                             
pro-French narratives, the assets located in Mali, Burkina Faso, Niger and Chad simultaneously                         
disseminated pro-France content in local groups. The posts often celebrated both the French and                           

                                                                                  
69 

https://wsimag.com/economy-and-politics/43667-500-years-is-long-enough
https://wsimag.com/economy-and-politics/43667-500-years-is-long-enough


 

the French-led ​Operation Barkhane for their efforts to make Sahel a region "free from terrorism"                             
and a "better place," presenting them as heroes and saviors of Sahelians. 
 
French help in the wake of the global Covid-19 pandemic in Mali generated several posts by the                                 
French fake accounts depicting it in a positive light. The posts often featured pictures of                             
humanitarian help stamped with French flags or the logos of organizations such as the Red                             
Cross, while users emphasized that French soldiers were there solely to support local                         
populations. On several occasions, the assets amplified and disseminated content either from                       
local state organizations or by French state organizations. There is no indication that these                           
institutions were aware of their content being amplified by an inorganic network.  
 

 
Left, post on French support against COVID-19 in CAR. Right, share an infographic on fighting COVID-19 in 

Mali in Bambara designed by the French Government/Santé Publique France .  

                                                                                  
70 

https://ecfr.eu/special/sahel_mapping/operation_barkhane


 

 
 

 
Posts praising French soldiers for their help in Timbuktu.The left-hand one thanks Operation Barkhane for 
food donations made to the Sankor mosque and French soldiers for reminding people that anti-Covid rules 
need to be respected at any time. The right-hand post reposts on French presence in Timbuktu to take care 

and treat people in a school.  

                                                                                  
71 



 

 
Post from Focus ON Focus praising a Barkhane-financed  

project of school as a "efficient and smart way of fighting terrorism"  
and stating that "each development action of Mali for its people is a good thing."  

 
Another side of the operation consisted in countering anti-French discourse in the region.                         
Sometimes, the messages also contained anti-Russian messaging. The network's strategy to                     
defend France was varied, with some accounts sometimes accusing others of spreading                       
disinformation about France, or by arguing that signing treaties with France would not prevent                           
Mali from emerging as a strong and independent post-colonial country. 
 

  
 
 

                                                                                  
72 



 

 
Posts defending the French presence and the Barkhane operation in Mali. The left-hand post claims to "set 

the record straight" on French allies, and criticizes the Russians. The right-hand post claims the French army 
saved  Mali from Jihadis by sharing an article entitled "Operation Serval: France to Mali's rescue."  

 

 
Accounts defending French presence in Africa. The post on the left reacts to a famous quote by poet ​Aimé 

Césaire​ commenting that “other former colonized countries became great independent and modern nations.” 
The post on the right defends French soldiers who were confronted by locals in Chad after getting involved in 
a car accident, claiming that people should not attack them because the French military is here to help local 

populations. 

                                                                                  
73 

https://en.wikipedia.org/wiki/Aim%C3%A9_C%C3%A9saire
https://en.wikipedia.org/wiki/Aim%C3%A9_C%C3%A9saire


 

 
Left, pushing back on an article that Russia had supplanted France in Mali. Right, post praising a seminar that 
trained journalists to fight disinformation, which was supported by the French Embassy (there is no indication 

that the Embassy was aware of this amplification by a fake network). 
 

Theme: West Africa, the UN and Terrorism  

Outside its clash with the Russian operation in Central Africa, the French operation ran a separate                               
group of assets that focused on West Africa, and particularly Mali. This part of the operation                               
began earlier, in 2018, and it predominantly posted about peacekeeping and counter-terrorism                       
efforts in Mali, either praising the peacekeeping forces or attacking the terrorists. The three                           
principal entities that the accounts promoted were the Malian Armed Forces (FAMa/A), the UN                           
peacekeeping operation in Mali known as MINUSMA, and an anti-insurgent effort led by the                           
French military in the Sahel known as Operation Barkhane.  
 
The United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali (​MINUSMA​) and the                       
French ​Operation Barkhane​, both of which are still active operations, were mentioned by a                           
number of accounts in the set, with posts seeking to cast a positive light on both of these                                   
operations. Some of the content focused on their military activities, such as the destruction of a                               
terrorist base, or the neutralizing of more than 500 IEDs across Mali in one year. Other posts                                 
showcased the forces’ contribution to stability and development more broadly, including through                       
aid donations.  

                                                                                  
74 

https://peacekeeping.un.org/en/mission/minusma
https://www.defense.gouv.fr/operations/barkhane/dossier-de-reference/operation-barkhane


 

 

 
Two posts on the Mali Armed Forces (FAMa, in the French acronym). Left, praise for the Malian army and the 

French-led operation Barkhane for destroying a “terrorist base.” Right, cartoon of a day in the life of Abdul 
Rahman, “fighting so that no more innocents are killed.”  

 

                                                                                  
75 



 

 
Two posts by the operation on the contributions Operation Barkhane made to Mali. Left, a Ramadan donation 

of food to a mosque, coupled with a reminder of how to reduce the spread of COVID-19. Right, sharing a 
communique from the French Ministry of Defense on an operation against a terrorist leader.  

 
Most of the fake accounts detected and deactivated by Facebook that focused on this part of the                                 
operation posed as Malian locals, praising the Malian armed forces, while also underscoring the                           
importance of the UN mission.  
 

                                                                                  
76 



 

 
#JeSuisFAMa (I am FAMa).  

 

 
Supporting the UN. Left, on unity; right, on demining operations.  

                                                                                  
77 



 

 
Alongside these positive posts, the operation kept up a string of counter extremism narratives                           
amplified by the same assets. One YouTube channel, for example, ran a series of short videos                               
about terrorists, portraying them as cynical, corrupt, foolish (“a golden saddle doesn’t turn a                           
donkey into a horse,” read one caption on a video about a terrorist stealing a motor bike), and                                   
ultimately doomed to death at the hands of the military.  
 

 
“Soldiers are going to deal with you.” YouTube video from the French operation, directed at a caricature 

terrorist called “Amadou” and warning that the fate of terrorists is death and judgement. 

                                                                                  
78 



 

 
Still from a video titled “The assassination” from a YouTube channel associated with the operation. The 

terrorist protagonist, who has just planted a mine, says, “It’s not good but I make money so never mind.” The 
cartoon then shows a civilian vehicle being blown up, with the caption, “And what if it was your mother or 

daughter who got blown up?”  
 

Some of the Facebook accounts, especially those that posted in Arabic, portrayed the extremist                           
groups as hypocritical and un-Islamic, accusing them of luxury, theft, extortion, cruelty and                         
oppressing the civilian population.  
 

                                                                                  
79 



 

 
Facebook posts by the operation, auto-translated from the Arabic. Left, on luxury; right, “terrorism is the 

opposite of Islam.”  
 

 
 

                                                                                  
80 



 

 
Two posts on terrorist groups, January and November, 2020. Left, blaming Islamic State for the death of ill 

children after it closed dispensaries and accusing the group of twisting the Quran. Right, post accusing 
terrorists of destruction, theft and kidnapping. 

 
The operation also highlighted divisions between different terrorist groupings. ​Recent ​reports ​on                       
UN operations in the Sahel indicate that violence between insurgent groups in Mali continues to                             
result in persistent attacks and loss of life. For example, conflict between the Islamic State in the                                 
Greater Sahara (IS-GS) and Jama'a Nusrat ul-Islam wa al-Muslimin (JNIM) in the central region of                             
Mopti resulted in ​over 100 deaths in one day in April this year. These two groups are known to                                     
have perpetrated​ ​over 1,000 attacks​ in Mali, Burkina Faso and Niger since the beginning of 2019.  
 

 
 

                                                                                  
81 

https://www.un.org/press/en/2020/sc14245.doc.htm
https://undocs.org/s/2020/585
https://undocs.org/s/2020/585
https://www.counterextremism.com/sites/default/files/country_pdf/ML-10292020.pdf


 

Cartoon depicting a member of the Al Qaeda-affiliated group JNIM spying on his “brothers” to sell their 
secrets to the Barkhane operation or the local ISIS affiliate, together with the text: “These men have no 

respect for Mali or even each other. The only words they know are: treachery, murder and theft.”   
 

On occasion, some assets tried to engage with users across platforms. For example, one persona                             
which was active on Twitter as well as Facebook used the former platform to invite Malians to a                                   
Facebook group called “Mali: Jeune et pret a lutter contre le terrorisme” (Mali: young and ready to                                 
fight terrorism), and to create a poll of reactions to a news report that criticized the Malian army.                                   
Neither effort appears to have borne rich fruit: by December 10, the group had 369 members,                               
while the Twitter poll had just one vote.  
 

 
Attempted engagement. Left, Twitter asset inviting people to join one of the Facebook groups linked to the 

operation. Right, the same asset running a poll on a representation of the Malian armed forces. Note the lack 
of engagement on either post. 

                                                                                  
82 



 

 
In a particularly ironic gesture, the same Twitter account tweeted a meme that was originally                             
published by a UN-partnered project called ​Share Verified​, urging its readers not to share                           
unverified content from unknown accounts. “Before you share online, ask yourself five questions:                         
Who is behind this information?” the meme began.   
 

 
Left, Twitter account warning users not to share terrorist propaganda. Right, the meme on the Share Verified 

website; note the UN logo at top right. 
 

Special Acknowledgements 

 A special thanks to @Z3dster and Robby Delaware for providing additional tips on this network.  

                                                                                  
83 

https://content.shareverified.com/fr/2020/06/02/5-ws-fr/



